Bigge lägger 76 MSEK order med Alimak Group för bygghissar

Alimak Group har mottagit en order för bygghissar med ett totalt ordervärde på cirka 76 MSEK, som del av ett volymprogram med amerikanska hyresbolaget Bigge Crane and Rigging Co.

Ordern inkluderar konfigurerade bygghissar för den amerikanska marknaden för att stötta Bigges expansionsplaner och kommer att levereras under 2019.

”Bigge är en av USAs ledande företag för projekttjänster och har varit en lång och värdefull kund till Alimak. Alimak Group avyttrade sin amerikanska hyresverksamhet till Bigge under 2016 och jag är glad över att fortsätta vårt framgångsrika partnerskap med dem i Amerika och över att se den fortsatta efterfrågan på Alimak Group’s marknadsledande vertikala transportlösningar för byggsektorn”, säger Tormod Gunleiksrud, vd Alimak Group.

”Vi fortsätter att se tillväxt inom vår hyresverksamhet för hissar. Vi hänför denna tillväxt till en stark konjunktur, ett kvalitetserbjudande lett av våra branschledande team inom försäljning, drift och service och en ökning i marknadsandelar. Vi är hängivna till att stötta våra kunder samtidigt som vi expanderar till nya marknader. För att driva på denna tillväxt har vi lagt en stor order för bygghissar som ska levereras under 2019. På Bigge strävar vi efter att leverera den perfekta flottan. Alimak utmärker sig i alla kategorier vi mäter för att uppnå detta. Alimak har ett professionellt team och produkter som är bäst i nischen. Med över 102 år verksamhet bakom oss ser vi fram emot de kommande 100 åren med Alimak”, säger Weston Settlemier, vd och koncernchef Bigge.

För mer information, vänligen kontakta:
Mathilda Eriksson, Investor Relations Manager, +46 8 402 14 41

Alimak Group är en världsledande leverantör av vertikala transportlösningar för industri- och byggsektorn i mer än 100 länder. Koncernen utvecklar, tillverkar, säljer och utför service av vertikala transportlösningar med fokus på att skapa mervärde för kunden genom säkerhet, högre produktivitet och kostnadseffektivitet. Koncernens produkter och lösningar saluförs under varumärkena Alimak, CoxGomyl, Manntech, Avanti och Alimak Service. Alimak har mer än 67 000 hissar, plattformar, servicehissar och BMU-enheter installerade runt om i världen. Alimak Group grundades 1948 i Skellefteå, har sitt huvudkontor i Stockholm, 12 produktionsanläggningar i 8 länder och 2 400 anställda globalt. www.alimakgroup.com