Utnyttjande av övertilldelningsoption i börsnotering av Alimak Group AB (publ)

EJ FÖR DISTRIBUTION ELLER PUBLICERING I USA, KANADA, JAPAN ELLER AUSTRALIEN.

Global Coordinators har idag meddelat Alimak Group AB (publ) (”Alimak” eller ”Bolaget”) och huvudägare, fonder förvaltade av Triton (“Triton”), att övertilldelningsoptionen har utnyttjas till fullo avseende 3 559 500 aktier i Alimak.

I samband med börsnoteringen av Alimak utställde Triton en övertilldelningsoption till Global Coordinators omfattande upp till 3 559 500 aktier, att användas för att täcka så kallad övertilldelning av aktier. Global Coordinators har utnyttjat övertilldelningsoptionen till fullo. Ingen stabilisering har skett sedan börsnoteringen och med hänseende till Alimaks aktiekursutveckling har Global Coordinators valt att avsluta stabiliseringsperioden.

Efter utnyttjandet av övertilldelningsoptionen innehar Apolus Holding AB, ett bolag som ytterst ägs av Triton, 12 298 486 aktier i Alimak, motsvarande en ägarandel om cirka 28% av aktierna i Alimak.

Om Alimak

Alimak är en ledande global industrikoncern inom design, utveckling, tillverkning, distribution och underhåll av vertikala transportlösningar inom kuggstångsdrift. Bolaget tillhandahåller högkvalitativa hissar och plattformar, framförallt inom industri- och byggsektorn. Alimak har en global försäljnings-, service- och distributionsplattform i över 50 länder och starka marknadspositioner. Bolaget har en väletablerad och stabil eftermarknadsverksamhet och dess stora globala installerade bas på ca 21 000 enheter förser Alimak med unik förståelse för kundernas behov. Alimak grundades 1948, har sitt huvudkontor i Stockholm och sysselsätter över 1 100 personer över hela världen. Bolaget omsatte 1,7 miljarder kronor under 2014 och är noterat på Nasdaq Stockholm.

För mer information, vänligen kontakta:

John Womack, IR-Chef, Alimak Group AB (publ)
Tel: +46 70 678 24 99 Email: john.womack@alimakhek.com

Ovanstående information har publicerats i enlighet med lagen om värdepappersmarknaden och lagen om handel med finansiella instrument.

Informationen lämnades för offentliggörande kl. 08.00 den 26 juni 2015.

VIKTIG INFORMATION

Detta meddelande utgör inte och bildar inte en del av något erbjudande om försäljning av, eller en uppmaning om att köpa, värdepapper i Bolaget.

Inga kopior av detta meddelande görs och meddelandet får inte distribueras eller skickas till USA, Australien, Kanada, Japan eller till någon annan jurisdiktion där sådan distribution skulle vara otillåten enligt tillämplig lag eller kräva registrering eller andra åtgärder.

De värdepapper som hänvisas till i detta meddelande har inte och kommer inte att registreras enligt US Securities Act från 1933 i gällande lydelse (”Securities Act”) och får följaktligen inte erbjudas eller säljas inom USA utan registrering eller utan tillämpning av undantag från registreringskrav enligt Securities Act samt i enlighet med tillämplig värdepapperslagstiftning i delstater i USA. Bolaget avser inte att registrera någon del av erbjudandet i USA eller att lämna något offentligt erbjudande av värdepapper i USA. En försäljning i USA av de värdepapper som omnämns i detta meddelande kommer enbart att göras till kvalificerade institutionella köpare (”qualified institutional buyers”) såsom definierade i Rule 144A i Securities Act.

Ett erbjudande av värdepapper enligt detta meddelande kommer att lämnas genom ett prospekt. Detta meddelande är inte prospekt enligt direktiv 2003/71/EG (tillsammans med tillämpliga implementeringsåtgärder i någon medlemsstat, ”Prospektsdirektivet”). Investerare bör inte investera i några värdepapper som beskrivs i detta meddelande med stöd av annat än informationen i tidigare nämnda prospekt.

I de EES-länder, förutom Sverige, som har implementerat Prospektsdirektivet är detta meddelande endast avsett för och endast riktat till kvalificerade investerare inom medlemsstaten på det sätt som avses i Prospektsdirektivet, det vill säga till investerare som kan vara mottagare av erbjudandet utan att ett godkänt prospekt i sådan EES-medlemsstat.

Detta meddelande distribueras endast och riktar sig endast till person i Storbritannien som är (i) professionella investerare som faller inom den vid var tid gällande Artikel 19(5) i U.K. Financial Services and Markets Act 2000 (Financial Promotion) Order 2005 (”Ordern”) eller (ii) subjekt med hög nettoförmögenhet och andra personer som detta meddelande lagligen kan riktas till, vilka omfattas av Artikel 49(2)(a)-(d) i Ordern (alla sådana personer benämns tillsammans ”relevanta personer”). Personer som inte är relevanta personer får inte agera eller förlita sig på information i detta meddelande. En investering eller en investeringsåtgärd som detta meddelande avser är enbart möjlig för relevanta personer och kommer endast att fullgöras med relevanta personer. Personer som sprider detta meddelande måste själva säkerställa att sådan spridning är tillåten enligt lag.

Detta meddelande kan innehålla framåtriktade uttalanden. Framåtriktade uttalanden är uttalanden som inte avser historiska fakta och kan identifieras av att de innehåller uttryck som ”anser”, ”förväntar”, ”förutser”, ”avser”, ”uppskattar”, ”kommer”, ”kan”, ”forsätter”, ”bör” ”skulle kunna” och liknande uttryck. De framåtriktade uttalandena i detta meddelande är baserade på olika antaganden, vilka i flera fall baseras på ytterligare antaganden. Även om Alimak anser att dessa antaganden var rimliga när de gjordes, är dessa antaganden föremål väsentliga kända och okända risker, osäkerheter, eventualiteter och andra viktiga faktorer som är svåra eller omöjliga att förutsäga och som ligger utom dess kontroll. Sådana risker, osäkerheter, eventualiteter och andra väsentliga faktorer kan medföra att de faktiska resultaten kan komma att avvika väsentligt från de förväntningar som uttryckligen eller underförstått anges i detta meddelande genom de framåtriktade uttalandena. Varken Bolaget eller någon annan person garanterar att de antaganden som ligger till grund för de framåtriktade uttalandena i detta meddelande är fria från felaktigheter och vidare åtar de sig inte något ansvar för den framtida riktigheten av de uppfattningar som uttrycks i detta meddelande, eller någon skyldighet att uppdatera eller revidera uttalandena i detta meddelande i syfte att återspegla efterföljande händelser. Du bör inte opåkallat förlita dig på de framåtriktade uttalandena i Prospektet.

Informationen, uppfattningarna och de framåtriktade uttalandena i detta meddelande gäller enbart per dagen för dess datum och kan ändras utan att det meddelas. Varken Bolaget eller någon annan person åtar sig uttryckligen någon skyldighet att offentligt granska, uppdatera, bekräfta eller revidera några framåtriktade uttalanden i syfte att återspegla händelser som inträffar eller omständigheter som uppstår i förhållande till innehållet i detta meddelande.