DELÅRSRAPPORT JAN-MAR 2016

För perioden januari-mars

• Nettoomsättningen för perioden blev 32,6 (33,7) Mkr.
  • Rörelseresultatet (EBIT) för perioden blev 1,7 (5,8) Mkr.
  • Rörelsemarginalen för perioden blev 5 (17) procent.
  • Resultatet efter skatt uppgick för perioden till 0,4 (5,5) Mkr.
  • Resultatet per aktie för perioden såväl före som efter utspädning var 0,00 (0,05) kr.

Väsentliga händelser under första kvartalet
och efter rapportperiodens utgång

• CareDx, Inc har den 9 februari 2016 offentliggjort justerade villkor i sitt erbjudande till samtliga aktieägare. Styrelsens rekommendation kvarstår.
  • CareDx, Inc har den 8 april 2016 offentliggjort att erbjudandet till aktieägarna i Allenex har accepterats av aktieägare som representerar sammanlagt 118 207 862 aktier, motsvarande cirka 98,3 procent av antalet utestående aktier, samt att erbjudandet är ovillkorat. CareDx avser att påkalla tvångsinlösen av de resterande aktierna i bolaget och i samband med detta verka för avnotering av aktien från NASDAQ Stockholm.

VD och koncernchef Anders Karlssons kommentar till första kvartalet 2016:

”Vi ser en fortsatt ökning av försäljningen i USA med mer än 10% under det första kvartalet jämfört med föregående år. Det är glädjande att den investering i marknadsutveckling som inleddes för två år sedan fortsatt driver försäljningen på företagets enskilt viktigaste marknad. Även om omsättning och EBIT totalt sett minskat måste beaktas att första kvartalet 2015 var osedvanligt starkt samt att påsken i år infallit under mars månad. CareDx har efter rapportperiodens utgång slutfört förvärvet av Allenex. I det sammanslagna bolaget kommer en stark produktportfölj av diagnostiska produkter för testning av transplantationspatienter såväl före som efter transplantation att kunna erbjudas

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Anders Karlsson, CEO Allenex AB, tel: 070-918 00 10, e-mail: anders.karlsson@allenex.se

Allenex AB offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 6 maj 2016, kl. 12.30. Allenex är ett life science-bolag som utvecklar, tillverkar, marknadsför och säljer produkter för säkrare transplantationer av organ och benmärg på den globala marknaden. Allenex är noterat på NASDAQ OMX Stockholm under Small Cap-bolag (ticker: ALNX). Sammanlagt arbetar 57 personer inom Allenex-koncernen.

Taggar: