Distributionsavtal klart för Brasilien - världens näst största transplantationsmarknad

Report this content

LinkMeds transplantationsbolag Olerup SSP och AbSorber har tecknat ett exklusivt distributionsavtal för den brasilianska marknaden, världens näst största transplantationsmarknad efter USA. Partnern i Brasilien är Genese Produtos Diagnosticos Ltda i Sao Paulo.

Genese Produtos Diagnosticos (Genese) är idag verksam inom diagnostisk, produkter för forskningslaboratorier, tester för livsmedel och diagnostik inom veterinärmedicin. Genese är ett väletablerat företag med ett 30-tal anställda.

I och med detta distributionsavtal skapar Genese ett nytt verksamhetsområde och kommer att avsätta resurser som blir helt fokuserade på transplantationsmarknaden. Personal från Genese kommer att genomgå utbildning på Olerup SSPs och AbSorbers transplantationsprodukter i Sverige under februari. Olerup SSP såväl som AbSorber kommer att ansöka om registrering av sina produkter hos den brasilianska registreringsmyndigheten the National Health Surveillance Agency (Anvisa).

Brasilien är en mycket snabbt växande marknad med ett välfungerande statligt kontrollerat transplantationsprogram. Några av världens absolut största transplantationskliniker finns i Brasilien där det genomförs mer än 5 000 njurtransplantationer årligen. Marknaden är mycket regionalt koncentrerad med cirka 80 procent av klinikerna i den sydöstra delen, kring städerna Sao Paulo och Rio de Janeiro.

”Brasilien kommer att bli en av nyckelmarknaderna för vår transplantationssatsning. Vi räknar med att kunna lansera våra produkter under 2011. Genese har valts ut som den distributör som vi bedömer är den bästa partnern för oss, och vi har stora förhoppningar på framtida försäljningsframgångar i Brasilien”, säger LinkMeds VD Ingemar Lagerlöf.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ingemar Lagerlöf, VD LinkMed, mobil 070-873 2733 eller e-post ingemar.lagerlof@linkmed.se

För mer information om LinkMed besök www.linkmed.se

LinkMed AB offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 12 januari 2011, kl. 14.45

LinkMed har två verksamhetsområden, dels den affärsdrivande transplantationsverksamheten med två dotterbolag, dels en ventureportfölj med life science-företag. Venturebolagen, som alla är intressebolag, består av fyra bolag som är verksamma inom läkemedelsutveckling och bioteknik och sex bolag som verkar inom diagnostik och medicinteknik. LinkMed är noterat på NASDAQ OMX Stockholm under Small Cap-bolag (ticker: LMED).

Taggar: