Kommuniké från Allenex årsstämma 2014

Report this content

Aktieägarna i Allenex AB (publ) höll årsstämma den 13 maj 2014 i Stockholm och beslutade om bl.a. följande:

Årsredovisning
Årsredovisning och revisionsberättelse samt koncernredovisning och koncernrevisionsberättelse framlades och resultat- och balansräkningar för moderbolaget och koncernen fastställdes. Det beslutades att disponera bolagets resultat enligt den fastställda balansräkningen.

Ansvarsfrihet
Stämman beslutade att lämna ansvarsfrihet åt styrelseledamöterna och verkställande direktören.

Arvoden
Styrelsearvodet fastställdes med 350 000 kronor till ordföranden och 200 000 kronor vardera till övriga bolagsstämmovalda ledamöter. Ersättning till bolagets revisor skall utgå enligt godkänd räkning.

Styrelse
Stämman beslutade om omval av Anders Williamsson, Oscar Ahlgren, Jan Eriksson, Sven-Olof Johansson och Gunnar Mattsson. Anders Williamsson omvaldes även som styrelseordförande.

Revisor och revisorssuppleant
Stämman beslutade att intill tiden för utgången av nästa årsstämma som revisor omvälja Ernst & Young AB med auktoriserade revisorn Erik Åström såsom huvudansvarig revisor.

Valberedning
Stämman beslutade att valberedningen inför nästa års årsstämma skall sättas samman genom att styrelsens ordförande kontaktar de tre största aktieägarna i bolaget och ber dem utse en representant vardera för att jämte styrelsens ordförande utgöra valberedning.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare
Stämman antog de av styrelsen föreslagna riktlinjerna för ersättning till ledande befattningshavare.

Emissionsbemyndigande

Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen att för tiden intill nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om nyemission av sammanlagt högst 12 000 000 aktier. Styrelsen skall kunna besluta om nyemission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt med eller utan bestämmelse om kvittning, apport eller eljest med villkor.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Anders Karlsson, VD tel: 070-91 800 10, e-post:
anders.karlsson@allenex.se
Yvonne Axelsson, CFO, tel: 08-508 939 72 eller e-post
yvonne.axelsson@allenex.se

Allenex AB offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 14 maj 2014, kl. 23.55. Allenex är ett life science-bolag som utvecklar, tillverkar, marknadsför och säljer produkter för säkrare transplantationer av organ och benmärg på den globala marknaden. Allenex är noterat på NASDAQ OMX Stockholm under Small Cap-bolag (ticker: ALNX). Sammanlagt arbetar 55 personer inom Allenex-koncernen.

Taggar: