Tre nya produkter lanseras globalt

Report this content

Allenex har (genom sitt dotterbolag Olerup SSP AB) ingått en överenskommelse med det australiensiska företaget Conexio Genomics Pty Ltd (”Conexio”) som innebär dels att parternas samarbete fördjupas, dels att samarbetet utsträcks i tiden. I maj 2011 offentliggjorde Allenex att Olerup tecknat ett femårigt exklusivt globalt marknadsförings- och försäljningsavtal med Conexio för SBT Resolver™ för HLA-typning genom SBT-teknologin. Även mjukvara för sekvensanalys ingick i överenskommelsen. Allenex och Conexio har nu beslutat att förlänga avtalet för en period av ytterligare två år, vilket innebär att samarbetet kommer att löpa minst till och med april 2018. Vidare erhåller Allenex nu även rätten att marknadsföra och sälja tre nya produkter från Conexio; GammaType, MPS Resolver Next Generation Sequencing (NGS) HLA produkter och ytterligare en ny NGS produkt med proprietära rättigheter. Tillhörande mjukvara för sekvensanalys ingår också. Två av dessa tre produkter är unika, GammaType och den nya NGS-produkten, och saknar likvärdiga konkurrenter. Samtliga produkter kommer att tillföras Allenex produktportfölj från 2014 och under de närmaste åren.

Med dessa produkttillskott utökas Allenex erbjudande till kunder inom transplantationsdiagnostik. Avtalet innebär att Allenex behåller sina exklusiva distributionsrättigheter i Europa, Nord- och Sydamerika, Mellanöstern, Afrika och delar av Asien. Australien, Nya Zeeland och Taiwan har sedan tidigare varit undantagna från samarbetet och Allenex har inte heller fortsättningsvis några distributionsrättigheter i dessa marknader. Genom överenskommelsen ger Allenex dock upp sina exklusiva rättigheter för vissa utvalda asiatiska marknader såsom: Singapore, Malaysia, Indonesien, Thailand, Vietnam, Kambodja, Hong Kong och Japan, för att fokusera på de övriga marknader där parterna ser störst potential. Allenex behåller dock en icke-exklusiv rätt att distribuera i dessa länder.

Allenex VD Anders Karlsson säger i en kommentar:
”Jag är mycket glad för att vi på detta sätt kan ta ett nytt, stort och viktigt steg i samarbetet med Conexio. Försäljningen av SBT Resolver™ utvecklas positivt och vi säkerställer härigenom access minst till April 2018 för Conexios världsledande produkter. Med de nya produkterna blir vårt starka erbjudande inom transplantationsdiagnostik ännu mer komplett.”

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Anders Karlsson, VD tel: 070-91 800 10, e-post: anders.karlsson@allenex.se

Allenex AB offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 13 juni kl 10.30. Allenex är ett life science-bolag som utvecklar, tillverkar, marknadsför och säljer produkter för säkrare transplantationer av organ och benmärg på den globala marknaden. Allenex är noterat på NASDAQ OMX Stockholm under Small Cap-bolag (ticker: ALNX). Sammanlagt arbetar 55 personer inom Allenex-koncernen.

Taggar: