Martin Kroon ny publicistisk direktör på Aller media

Aller media rekryterar Martin Kroon som ny publicistisk direktör. Han får ansvar för varumärken inom Aller medias familjetitlar och ska även fortsätta den digitala utvecklingen som Aller media har påbörjat.

Martin Kroon kommer närmast från Kvällsposten där han varit chefredaktör sedan 2011.

– Martin är en drömrekrytering med sitt driv och gedigna erfarenhet som publicist och journalist. Han har också varit med och drivit den digitala resan inom Kvällsposten och Expressen, en resa som även Aller media befinner sig på. Med Martins erfarenhet om en verksamhet i snabb förändring, kommer han att bidra till att vi kan skruva upp tempot i vår utveckling inom både tryckta medier och digitala kanaler, säger Bodil Ericsson Torp, vd Aller media.

Martin Kroon har arbetat som journalist sedan 1988, de senaste femton åren på Expressen och Kvällsposten, bland annat som nyhetschef, nattchef och sportchef.

– Jag har haft 15 fantastiska år på Expressen och Kvällsposten. Jag är evigt tacksam för alla möjligheter jag har fått där och kommer att sakna alla underbara kollegor. När jag lärde känna Aller media och människorna där, kändes den här chansen för spännande för att inte hoppa på. Aller media är ett familjeföretag med en historia som känns hedrande att få vara med och utveckla in i framtiden. Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med alla chefredaktörer som redan idag gör ett fantastiskt jobb med sina titlar. Tack vare deras arbete har Aller media så många starka varumärken som ger oss en väldigt bra position för framtiden, säger Martin Kroon.

Martin är bosatt i Malmö och kommer att vara placerad på Aller medias kontor i Helsingborg där också flertalet av familjetitlarnas redaktioner finns. Martin kommer att vara en av Aller medias två publicistiska direktörer och ingå i Aller medias ledningsgrupp. Han tillträder tjänsten under första halvåret 2016 och efterträder Åsa Tengvall som slutar som publicistisk direktör i augusti nästa år.