Kommuniké från årsstämma i Allgon AB (publ) den 4 maj 2016

Årsstämman beslutade att fastställa årsredovisningen och att, till förfogande stående medel

om 9 988 385 kr överförs i ny räkning.

Samtliga styrelseledamöter och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för det gångna räkenskapsåret. I enlighet med valberedningens förslag omvaldes styrelseledamöterna Claes Beckman, Per Nordlander Göran Strandberg och Anders Björkman. Ingalill Östman och Sven von Holst valdes till nya styrelseledamöter, Sven von Holst valdes till styrelsens ordförande. Christer Palm och Patrik Bluhme har avböjt omval. Ernst & Young Aktiebolag omvaldes som revisor med Per Hedström som huvudansvarig revisor. Bolagsstämman beslutade, avseende styrelsens arvode, i enlighet med valberedningens förslag att ordföranden skall erhålla 200 000 kr och respektive ledamot 100 000 kr, totalt 700 000 kr. Per Nordlander och Göran Strandberg avstår arvode varför arvode utgår med totalt 500 000 kr.

Beslut fattades vidare om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare i enlighet med styrelsens förslag samt riktlinjer för utseende av valberedning i enlighet med valberedningens förslag.

Bolagsstämman beslutade om en sammanläggning av aktier så att femtio (50) gamla aktier skall berättiga till en (1) ny aktie. Detta innebär att antalet aktier i bolaget minskar till 16 918 287 stycken och kvotvärdet per aktie blir fem (5) kronor. Samman­läggningen kommer att ske på av styrelsen beslutad avstämningsdag.

De aktieägare som på av stämman beslutad avstämningsdag inte har ett jämt femtiotal aktier kommer att från huvudägarna i bolaget erhålla erforderligt antal aktier.

Styrelsen föreslår också att bolagsordningen ändras med anledning av förslaget om sammanläggning av aktier samt de förändringar som skett av antalet aktier som skett sedan den senaste förändringen av bolagsordningen avseende antal aktiekapital och antal aktier.

Noterades att samtliga beslut var enhälliga.

Mer info

Allgon AB