Wireless Solutions får stor order från Doro

Wireless Solutions får stor order från Doro Wireless Solutions, som i december 1999 förvärvades av Allgon, har fått en order värd 32 miljoner kronor från svenska Doro rörande trådlösa nätverks- och kommunikationsprodukter. Tekniken spås samma snabba tillväxt som mobiltelefonin haft och gör det möjligt att trådlöst koppla Internet, skrivare, webbkamera och nätverk till stationära och portabla datorer. Affären är initialt värd 32 miljoner kronor med avsiktsförklaring på ytterligare betydande beställningar. De första leveranserna kommer äga rum under år 2000. Samtliga produkter följer den nya standarden IEEE 802.11b. - Vi räknar med att det inom ett par år kommer vara vanligt att arbeta trådlöst med datorer, både i hemmet och på kontoret, säger Pär Bergsten, VD för Wireless Solutions. När sedan nya kombinerade produkter skapas och mobiltelefoner och datorer kopplas ihop via industristandarder som Bluetooth, Wireless LAN och nya mobiltelefonilösningar kommer marknaden för trådlösa applikationer att växa kraftigt. - Vi satsar kraftfullt på ny trådlös 11 Mbit-teknik. I och med samarbetet med Wireless Solutions skapar vi ett eget varumärke för våra trådlösa nätverks- och kommunikationsprodukter. Doro blir i och med detta ett självständigt varumärke i data- och bredbandsvärlden, säger Claes Buhler VD Doro. - Det kommer att ske en kraftig utveckling av nya applikationer för den trådlösa marknaden och det är ny spjutspetsteknik som vi levererar. Genom Allgons väletablerade globala nätverk kan Wireless Solutions snabbt nå ut med produkter där efterfrågan finns, fortsätter Pär Bergsten. - I nästa skede ska vi kombinera GSM med andra trådlösa tekniker för att skapa global mobilitet överallt, även när du reser, tillägger han. Via olika så kallade hotspots som klarar alla standarder kommer du på sikt att kunna vara ständigt uppkopplad mot Internet i arbetet och i hemmet. För ytterligare information kontakta: Jan Edhäll Telefon: 08-540 822 31 VD och koncernchef, Allgon AB Pär Bergsten Telefon: 08-564 200 22 VD, Wireless Solutions Sweden AB Claes Silfverstolpe Telefon: 08-540 822 32 Ekonomidirektör, Allgon AB ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/18/20000118BIT00390/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/18/20000118BIT00390/bit0002.pdf