AllTele kallar till extra bolagsstämma och föreslår bemyndigande om spridningsemission

Styrelsen i AllTele Allmänna Svenska Telefonaktiebolaget (publ) (”AllTele” eller ”Bolaget”) kallar till extra bolagsstämma den 30 september 2016 och föreslår att styrelsen bemyndigas att besluta om nyemission av högst 1 500 000 A-aktier mot kontantbetalning. Kallelsen har offentliggjorts i separat pressmeddelande.

Styrelsen har uppmärksammat att det genomsnittliga antalet AllTele-aktier som dagligen handlas på Nasdaq Stockholm är mycket lågt. En av anledningarna till det låga antalet handlade aktier är att den sk free floaten inte är tillräckligt stor för att skapa nödvändig likviditet i AllTele-aktien. Detta beror på att det i Bolaget förekommer en mycket hög ägandekoncentration. Styrelsen önskar med detta förslag öka likviditeten och antalet aktieägare.

Avsikten med förslaget är att styrelsen ska kunna utnyttja bemyndigandet för att besluta om en så kallad spridningsemission i syfte att öka antalet aktieägare i Bolaget, skapa förutsättningar för en förbättrad likviditet i AllTele-aktien vid handel på Nasdaq Stockholm och som en följd ytterligare stärka Bolagets finansiella handlingsfrihet. Vid utnyttjande av bemyndigandet ska emissionskursen bestämmas till marknadsvärdet, varvid styrelsen dock äger rätt att besluta om en för ändamålet marknadsmässig rabatt.

För mer information kontakta:

Anders Lundström, CFO

anders.lundstrom@alltele.se