AllTele positiva till ogiltigförklarandet av EU:s datalagringsdirektiv

Idag offentliggjordes att Europeiska Unionens datalagringsdirektiv enligt EU-domstolen är ogiltig. En nyhet som AllTele välkomnar.

AllTele, som från start varit negativa till EU:s datalagringsdirektiv och den svenska tillämpningen av den, välkomnar EU-domstolens ogiltigförklarande av direktivet.

Datalagringsdirektivet, och den svenska lagstiftningen av den, har inneburit att svenska telefoni- och bredbandsoperatörer, sedan den första maj 2012, varit skyldiga att lämna ut data från sina kunder i brottsbekämpande syfte. Brottsbekämpande myndigheter har således i samband med utredningar haft rätt att begära information om personers datatrafik, e-post, telefonsamtal, SMS samt positioneringsdata i samband med samtal. Bolagen har tvingats lagra data i sex månader för att kunna tillhandahålla informationen till myndigheterna.

-      Även om vi anser att myndigheterna ska ha de bästa förutsättningarna för att kunna bekämpa brott så är vi positiva till EU-domstolens konstanterande om att datalagringsdirektivet är ogiltigt, säger AllTeles VD Paul Moonga.

Moonga menar att det är viktigt att värna om den enskilde individens integritet och att direktivet går emot detta på för många punkter.

-      Vi har hela tiden varit negativt inställda till datalagringsdirektivet eftersom vi anser att det strider mot den enskildes rätt till integritet. Vi förväntar oss att lagen nu ändras eftersom den från början infördes med stöd av det här direktivet, avslutar Moonga.

För ytterligare information:

AllTele

Mobil:                                               +46 (0)70 959 06 66

E-post:                                             paul.moonga@alltele.se

AllTele Allmänna Svenska Telefonaktiebolaget är utmanaren på den svenska tele- och bredbandsmarknaden. Via AllTele LDA levereras fasta och mobila telefoni- och bredbandstjänster samt CATV och IPTV till privatkunder. Via AllTele Företag levereras fasta och mobila telefoni- och bredbandstjänster till företag. Allt paketerat och levererat med fokus på enkelhet, bästa service och funktion.