AllTele upphör med omedelbar verkan att lagra data och raderar tidigare lagrad data efter svar från PTS.

AllTele ställde igår en fråga till Post- och telestyrelsen rörande hur AllTele ska förhålla sig till den svenska lagstiftningen om datalagring. AllTeles bedömning var att lagring av kund- och trafikdata stod i strid mot såväl svensk grundlag som grundläggande EU-rätt. Bakgrunden till frågan var att EU-domstolen i tisdags ogiltigförklarade det sk datalagringsdirektivet baserat på att det intrång som direktivet gjorde i grundläggande mänskliga rättigheter inte uppvägdes av det allmännas intresse att utreda brottslighet.

Som ett svar på bl a AllTeles frågor till PTS meddelade PTS igår eftermiddag att myndigheten inte avser att vidta några åtgärder mot de teleoperatörer som upphör med datalagring.

- AllTele är tacksamt till att PTS har hanterat den nu aktuella frågan med den skyndsamhet som krävdes till undvikande av ett oklart rättsläge under en längre tid. PTS har valt att se på effekterna av EU-domstolens ogiltigförklarande av direktivet på samma sätt som AllTele. Beskedet innebär att AllTele med omedelbar verkan upphör med lagring av trafikuppgifter och vi kommer även utplåna de uppgifter som nu finns lagrade säger Paul Moonga, tf VD för AllTele. AllTele är måna om våra kunders personliga integritet och välkomnar därför EU-domstolens och PTS besked.

AllTele är utmanaren på den svenska tele- och bredbandsmarknaden. Via AllTele LDA levereras fasta och mobila telefoni- och bredbandstjänster samt CATV och IPTV till privatkunder. Via AllTele Företag levereras fasta och mobila telefoni- och bredbandstjänster till företag. Allt paketerat och levererat med fokus på enkelhet, bästa service och funktion.