AllTele upphör omedelbart med datalagring

AllTele välkomnar dagens dom från EU-domstolen som innebär att EU-domstolen underkänner de svenska bestämmelserna om lagring av samtliga kunders trafikuppgifter (datalagring).

Domen, som står i full överensstämmelse med hur AllTele uppfattar gällande rättsläge efter EU-domstolens sk Digital Rights-dom från den 8 april 2014, innebär att AllTele återigen och med omedelbar verkan upphör med lagring av våra kunders trafikuppgifter och att utplåning av redan lagrade trafikuppgifter kommer att ske skyndsamt. Samtidigt är det beklagligt att Sverige, i sin iver att kunna bekämpa alla typer av brottslighet, har kränkt invånarnas grundläggande rättigheter enligt Europakonventionen och EU’s rättighetsstadga och dessutom gått miste om möjligheten att med en mer stringent lagstiftning kunna bekämpa grov brottslighet och terrorism.

-       EU-domstolen slår, precis som AllTele tidigare har hävdat, fast att de svenska bestämmelserna om generell och odifferentierad lagring av samtliga kunders trafikuppgifter är ett allvarligt ingrepp i invånarnas grundläggande rättigheter. Den sk Digital Rights-domen från 2014 angav enligt AllTeles uppfattning tydligt under vilka omständigheter nationell rätt skulle kunna kräva lagring av trafikuppgifter, bl a enbart i avsikt att förhindra grov brottslighet och terrorism samt att utlämnande av uppgifterna endast fick ske efter prövning av domstol eller oberoende myndighet. Denna uppfattning påpekade AllTele till PTS redan den 10 april 2014 vilken nu fullt ut stöds av dagens dom. Effekten av domen är att AllTele återigen upphör med lagring av våra kunders trafikuppgifter säger Thomas Nygren, ordförande i AllTele.

Johan Hellström, tillträdande CEO AllTele

Mobil: +46 (0)706 56 77 90