Kommuniké från AllTele Allmänna Svenska Telefonaktiebolagets (publ) årsstämma den 25 maj 2016

På dagens årsstämma beslutades i enlighet med förslagen från styrelsen och valberedningen.

Verkställande direktörens anförande

Bolagets verkställande direktör Mark Hauschildt beskrev bolagets verksamhet. Bland annat redogjordes för relationerna mellan bolaget och av Mark Hauschildt kontrollerade bolag samt att avsikten är att under året bedriva kundtjänsten i egen regi.

Utdelning

Stämman beslutade om vinstutdelning om 0,75 kronor per aktie, totalt 20 027 698  kronor, skulle utgå. Överskjutande del av till årsstämmas förfogande stående vinstmedel balanserades i ny räkning. Styrelsen bemyndigades att fastställa avstämningsdagen för utdelningen.

Fastställande av resultat- och balansräkning

Stämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen för moderbolaget samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen för 2015. Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2015.

Ersättning till styrelsens ledamöter

Stämman beslutade i enlighet med valberedningens förslag om årligt arvode till av bolaget icke anställda ledamöter och styrelsens ordförande med vardera 125 000 kronor.

Styrelsens ledamöter

Stämman beslutade att, i enlighet med valberedningens förslag, genom omval utse Thomas Nygren, Mark Hauschildt, Ola Norberg, Björn Fernström, Paul Moonga och Robert Charpentier till ordinarie styrelseledamöter för tiden intill slutet av årsstämman 2016. Till styrelseordförande valdes Thomas Nygren.

Revisor

Ernst & Young AB omvaldes som revisionsbolag med Michael Forss som ny huvudansvarig revisor intill utgången av 2016 års årsstämma.

Riktlinjer för ersättning

Stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag om riktlinjer för ersättning och andra anställningsvillkor för ledande befattningshavare.

Valberedningen

Stämman beslutade i enlighet med valberedningens förslag till procedur för att utse ledamöter till valberedningen samt valberedningens uppdrag.

För mer information kontakta:

Anders Lundström, CFO

anders.lundstrom@alltele.se