Femte året för Almedalsdrinken – 2016 års smak är rabarber/ginger beer

I år är det femte året i rad som Almedalsdrinken släcker törsten hos almedalsbesökarna och samtidigt utmanar alkoholnormen under veckan. Årets smak är rabarber/ginger beer och drinken kommer finnas tillgänglig under veckan på flera platser och tillfällen – bland annat vid flera av partiernas dagar samt nätverket Folkrörelser mot drogers seminarieyta Soberian som ligger på Kilgränd, precis bakom Donners plats.

— I flera år har besökare under Almedalsveckan haft möjlighet att dricka något gott utan att vara hänvisad till mineralvatten eller läsk. Många har försökt lägga rabarber på drinken genom åren men originalet är bäst och Almedalens självklara alkoholfria val är ohotat, säger Eric Tegnander, förbundsordförande för Ungdomens nykterhetsförbund och en av talespersonerna för Almedalsdrinken.

I år är det femte året Almedalsdrinken släcker törsten hos almedalsbesökarna. För att fira det kommer ett jubileumsmingel genomföras kl. 19 på torsdagen den 7 juli – under Sverigedemokraternas tal.

—  Almedalsdrinken står för öppenhet och inkludering, den kan drickas av alla utan åtskillnad. Vi vill skapa en frizon för den öppenheten och då passar den här tidpunkten bra, säger Johnny Mostacero, förbundsordförande för IOGT-NTO och en av talespersonerna för Almedalsdrinken.

Receptet för Almedalsdrinken 2016
2 cl (Brunneby) Rabarbersaft
4 cl Ginger beer
15 cl Tonic Water
1 skiva lime
1 rabarberstav
is

Gör så här
Häll rabarbersaft och ginger beer i ett glas. Lägg i is och fyll upp med tonic water. Garnera med en skiva lime och gärna en rabarberstav som ätbar drinkpinne.

Releasemingel för Almedalsdrinken
När: Söndagen 3 juli kl. 17.00-18.30