Rosévinsdöden har nått Almedalen

Sedan den alkoholfria Almedalsdrinken lanserades 2012 har antalet pressklipp som nämner ”rosévin” och ”Almedalen” tillsammans minskat med över 50 procent, enligt siffror som Intellecta publicerat i deras dagliga utskick ”Almedalsbrevet”. 2012 skrevs 119 artiklar där rosévin och Almedalen omnämndes tillsammans, 2016 var antalet nere på 54.

— Mark Twain använde uttrycket ”lögn, förbannad lögn och statistik” och det är ju extra relevant för alla som medverkat på en Almedalsvecka. Men statistiken visar ändå att sedan Almedalsdrinkens intåg 2012 har rosévinet dött en långsam död i den allmänna medvetenheten. Samtidigt förser vi i år över 5000 Almedalsbesökare med goda, fräscha och alkoholfria drinkar. Rosévinsdöden är här, länge leve Almedalsdrinken, säger Linda Engström, kommunikations- och påverkanschef för IOGT-NTO, en av organisationerna bakom Almedalsdrinken.

Antal träffar på en sökning i mediearkivet av ”rosévin” + ”Almedalen”

2016, 54
2015, 55
2014, 74