Globala mötestorget

​Donnersgatan 6. Välkomna 4 juli kl 15:00 - 9 juli 15:00. Alla program teckentolkas

Program måndag 5 juli 2010 TEMA: Östersjön. Här finns några av höjdpunkterna:

10-11  BJIT – ett nytt arbetssätt mot den organiserade brottsligheten i Östersjöregionen?
Trots alla supranationella åtgärder inom EU, expanderar de kriminella nätverken i Östersjöregionen kontinuerligt. Innovativa åtgärder och samarbete måste till för bekämpning av organiserad brottslighet.   Medverkande: Inledningstalare Henrik von Sydow (m) justitieutskottet,
Peter Nilsson Chef för Gränspolisavdelningen Polismyndigheten i Stockholms län, Håkan Karlsson Kriminalinspektör och Chef Gränspolisavdelningen Polismyndigheten Stockholms län, Walter Kegö kriminalkommissarie Institutet för Säkerhets och Utvecklingspolitik.
Moderator: Sven Sandström organisationskonsult.
Arrangör: Sida.

12–12.30  Lära för livet – Östersjöstrategins intentioner för utbildningssamarbete .
Lunchmöte
Hur kan Östersjöstrategin bidra till innovativa utbildningssamarbeten?
  Medverkande: Amelie von Zweigbergk tf. EU-minister, presenterar Östersjöstrategins intentioner för utbildningssamarbete.
Kommentarer av Ulf Melin generaldirektör IPK, Carina Hellgren enhetschef IPK.

12.30- 13.15 Swedish Baltic Sea Water Award Tillkännagivande av mottagaren av 2010 Swedish Baltic Sea Water Award (Svenska Östersjöpriset) Joakim Stymne statssekreterare.
Kort föredrag av mottagaren.
Moderator: Karin Lexén chef Swedish Water House.

13.15 – 14.00 Östersjöstrategin – från ord till handling Östersjöstrategin lanserades i juni 2009. Har den gett några konkreta resultat när det gäller samarbete, utbildning och utveckling och de miljöproblem som finns i regionen? Vilka svenska prioriteringar finns?
Medverkande: Amelie von Zweigbergk tf. EU-minister.
Frågor från Jakob Granit Stockholm International Water Institute (SIWI). Slutsatser av Thomas Johansson Sida.
Arrangörer: Sida, IPK, Swedish Water House och SIWI.

Vi är drygt sextiofem myndigheter, universitet, stiftelser, institut, företag och företagsrelaterade organisationer och enskilda organisationer som arrangerar eller deltar i program på Globala mötestorget. Vi fokuserar på samverkan, utvecklingssamarbete och på resultat som åstadkoms genom Sidas samarbete med olika aktörer vilka i sin tur representerar stora delar av det svenska samhället.

För mer information om hela programmet www.sida.se/almedalen

Kontakta Sidas pressansvariga Anette Widholm Bolme på 08 698 5552 (på plats i Almedalen) eller mejla anette.widholm.bolme@sida.se