Gotlands kommun: ​Gotland blir världsledande på bredband

Inbjudan till presskonferens

Gotlands kommun inbjuder till presskonferens med anledning av undertecknandet av en avsiktsförklaring om utbyggnad av nytt fiberbaserat bredbandsnät på Gotland. Bland andra kommunstyrelsens ordförande Eva Nypelius och infrastrukturminister Åsa Torstensson medverkar.

Inom fem år kommer stora delar av Gotland ha bredbandsuppkoppling med 100 Mbit/s. Utbyggnaden av fibernätet sker genom ett samarbete mellan lokala bredbandsföreningar, Gotlands kommun och TeliaSonera.

I samband med presskonferensen undertecknas en gemensam avsiktsförklaring som innebär startskottet för utbyggnaden.

Medverkande:
Eva Nypelius, kommunstyrelsens ordförande, Gotlands kommun