Konsumentföreningen Stockholm: Lunchseminarium under Almedalsveckan, 8 juli

Myter om maten – vad tusan ska man tro?
Många oroar sig för maten, det visar flera studier. Men behöver vi vara oroliga? Oroar vi oss för fel saker? Kanske finns det rent av någon som tjänar på att vi är oroliga?

Dagens konsumenter söker och får mängder med information om sin mat. Det har bland annat lett till att många känner oro för maten idag. Konsumentföreningen Stockholms undersökning, där 1 000 personer har tagit ställning till 25 påståenden om mat, visar att många av de föreställningar svenska folket har om mat inte stämmer. Vår moderator Louise Ungerth, ställer angelägna frågor till våra medverkande representanter från forskarvärlden, livsmedelsbranschen och media.

Dag: Torsdag 8 juli

Tid: 11.30.13.00 (Lunch 11.30-11.50)

Plats: Gotlands Museum, Strandgatan 14, Bildstenshallen

Medverkande:
Louise Ungerth
, chef för Konsument- och miljöfrågor, KfS
Mai-Lis Hellenius , livsstilsprofessor, Karolinska institutet och Karolinska Universitetssjukhuset, Maria Frostling-Henningsson , forskare i konsumentbeteende, Stockholms universitet, Magnus Nelin , presschef, Coop
Margareta Thorgren , kommunikationsdirektör, Scan, Lisa Förare Winbladh , matskribent.

VÄLKOMMEN!

För mer information:
Louise Ungerth, chef för Konsument och Miljö, 070-341 55 30, louise.u@konsumentforeningenstockholm.se
Anna Carlsson, informatör, 076-015 39 72, anna.c@konsumentforeningenstockholm.se
www.konsumentforeningenstockholm.se
Konsumentföreningen Stockholm är en medlemsorganisation med 620 000 medlemmar. Uppgiften är att göra medlemsnytta genom påverkan på den kooperativa detaljhandeln, opinionsbildning i konsumentfrågor samt att förmedla information, kunskap och medlemsförmåner. Föreningen är delägare i Kooperativa Förbundet (KF).