Lunds universitet på Almedalsveckan 2010

Välkommen att besöka Lunds universitet i Almedalen 2010!

Lundaforskare och studenter medverkar vid flera programpunkter under årets Almedalsvecka.

Program del 1:

Måndagen den 5 juli, kl 14.00-15.00
Lokal: Öresundshuset, Donners Plats 1, entré från Hästgatan.

Använd Öresundsregionens hjärnor:
Ställ din fråga direkt till Lundaforskarna – de löser kanske ditt problem?

Innovation handlar om att lösa samhällsproblem. Med hjälp av ny kunskap och forskning spelar universiteten en viktig roll i utvecklingen av vårt samhälle. Välkommen att ställa frågor direkt till några forskare från Lunds universitet.

Frågepanelen leds av Johan Wester, komiker och TV-profil.

Panel:

Per Eriksson, rektor Lunds universitet, professor i signalbehandling.

• Lars Montelius, professor i nanoteknologi. Chief Executive Director, Øresund Org.
  • Peter Gärdenfors, professor i kognitionsvetenskap. Ledare för Linnéprogrammet Cognition, Communication and Learning vid Lunds Universitet.
  • Lynn Åkesson, dekan, professor i etnologi.
  • Sofia Ulver-Sneistrup, PhD, Konsumtionsforskare på Ekonomihögskolan, Lunds universitet.
  • Ann-Katrin Bäcklund, dekan, docent i kulturgeografi och ekonomisk geografi.
  • Charles Edquist, föreståndare för forskningscentrumet CIRCLE, professor i innovationsstudier
  • Markku Rummukainen, professor i geobiosfärvetenskap, docent i meteorologi.

Program del 2:

Måndagen den 5 juli. Löpande presentation mellan kl 15.15 -17.00. Kaffe och förfriskningar serveras.
Lokal: Donners plats 1, Hörsalen på våning 1

Framtidens idéer från Lunds universitet
Forskare och studenter vid Lunds universitet presenterar nya forskningsrön och affärsidéer. Moderator: Johan Wester. På programmet (cirka 30 minuter per programpunkt):

Experts for hire
: Hyr din egen forskare för att lösa dina problem! Sven-Thore Holm, teknologie dr och rådgivare på Lunds universitet, berättar om konceptet som är en del av universitetets innovationssystem. Experts for hire har som syfte att uppfylla den ” tredje uppgiften” - spridning av universitetets kunskapsproduktion till samhället i vid mening.

Beslutsblindhet
: Vad vet vi om våra viktiga val? Om beslutsblindhet för moraliska och politiska åsikter. Kognitionsforskaren Lars Hall visar experiment från sin forskning – och du kommer att bli överraskad. I vissa valsituationer har vi människor en mycket sämre inblick i orsakerna till vårt eget beteende än vi själva tror.

Unga entreprenörer:
Tre studenter presenterar sina företag: Johan Posse, Yellow Motion – mjukvaruföretag som bl a skapar informationsplattform för kollektivtrafik. Frida Eriksson, Litteretro - bokblogg och ett ungdomligt antikvariat på nätet. Sofia Ohlsson, Sofia Ohlsson Design – konsultfirma inom industridesign.

Utrota hemlösheten enligt Lundamodellen
: För ett år sedan lanserade lundaforskare en metod som skulle utrota hemlösheten i Sverige: först en egen bostad, därefter massiva hjälpinsatser för att göra något åt den hemlöses problem. Kom och hör forskarna i socialt arbete, Hans Swärd och Marcus Knutagård, berätta om hur deras modell har tagits emot bland politiker, socialarbetare och bostadsföretag.