Partnerskap Skåne: Skånes unika modell för mottagande av nyanlända får allt mer uppmärksamhet - kom och lyssna på diskussion i Almedalen 5/7

Partnerskap Skåne vid Länsstyrelsen har under några år byggt upp en unik modell för mottagning av nyanlända. Nu börjar hela landet intressera sig för modellen, och även Finland har börjat med första pilot i Vasa efter att man sett hur projektet fungerar. I Skåne har stora mottagande kommuner som Malmö, Landskrona och Helsingborg blivit medlemmar.

Skånemodellen har varit så lyckosam att man nu tar delar av den rakt av till den nya lagen om nyanländas introduktion som ska träda i kraft i hela landet.

Kom gärna och lyssna mer på en intressant diskussion om hur mottagning av nyanlända håller på att vända 180 grader i Sverige. Medverkande är representanter för Partnerskap Skåne, migrationsminister Billström och regeringens utredare Erik Amnå som lade lagförslaget om de nyanländas introduktion samt representanter för föreningslivet och näringslivet samtalar om hur det är att komma till Sverige, och vad har man för identitet då.

Läs hela programmet här:

Välkomna!