Regionförbundet i Kalmar län: ​Fossilbränslefri region presenteras i Almedalen

​Under Almedalsveckan kommer länets arbete med att bli fossilbränslefritt år 2030 att presenteras i hamnen i Visby under samlingsnamnet NoOil.

- Vi är den första regionen i landet som har en klimatkommission och vi är stolta över att alla kommuner deltar i arbetet tillsammans med näringslivet, säger Leif Larsson ordförande i Regionförbundet och länets klimatkommission. I Almedalen lyfter vi fram goda exempel vid våra torgsamtal i hamnen.

Totalt genomförs fem torgsamtal på olika tema. På temat ”Biogas från 0 till 100” deltar Harald Hjalmarsson ordförande i kommunstyrelsen i Västervik tillsammans med Ingela Nilsson – Nachtweij, Lantbrukarnas Riksförbund. Västerviks kommun gör en kraftig satsning på biogas. Man producerar bland annat biogas till drift av tåg och har nyligen invigt en biogasmack för fordon.

I ”Vindkraft för näringsliv och klimat” medverkar Energimyndighetens generaldirektör Thomas Kåberger och diskuterar affärs- och näringslivsutveckling av vindbruk med Regionförbundets Åsa Westrin. Regionförbundet är en nationell nod i Nätverket för vindbruk och arbetet med vindkraft är en viktig del i arbetet med att Kalmar läns klimatarbete också ska leda till näringslivsnytta.

Veckan avslutas med samtal kring ”Först i Sverige med Uthållig kommun”. Kalmar län är pilotlän och arbetet presenteras av Energimyndighetens enhetschef Maria Steinbach-Lindgren, Ewa Engdahl, Högsby kommun och styrgruppen för Uthållig kommun i Kalmar län samt Stefan Svenaeus, länssamordnare Uthållig kommun, Regionförbundet i Kalmar län.

Förutom torgsamtalen, finns en bemannad monter under hela veckan i tältet på kajen vid m/s Sigyn där intresserade kan få veta mer om arbetet inom ramen för NoOil.

________________________________________

Kalmar län ska vara en pionjärregion i arbetet med att reducera klimatutsläpp samtidigt som en hållbar tillväxt uppnås. Målet är att bli fossilbränslefritt 2030 – arbetet med att åstadkomma detta har samlats under namnet NoOil.

Årets Almedalsveckan som pågår från den 4 juli till och med den 10 juli blir den största hittills. Fjolårets rekord på 1041 evenemang i det officiella kalendariet är nu uppe i 1396 registrerade evenemang.

Kontakt:

Leif Larsson