Riksförbundet Samhällets Styvbarn P​lats D 22 Högskolan på Gotland Cramérgatan 3

Diskuterar tisdag 6 juli kl 1000-11.30 kring Vanvård i den sociala barnavården.
Vilken hjälp kan samhället ge åt  dem som vanvårdats och utsattes för övergrepp?
Vad behövs för att säkra att dagens ungdomar inte vanvårdas vid samhällets omhändertaganden.

Samtal med Göran Johansson chef för vanvårdsutredningen, Cecilia Sjölander, chef för program och utredningsenheten vid BO, Gunilla Wahlén, riksdagsledamot.
Moderator Benny Jacobsson, Samhällets Styvbarn

För mer information Benny Jacobsson 0768 233 644
                                  Anne Skånér förbundsordförande 0705532470

Samhällets Styvbarn 100705

Svensk familjehemsvård är inget som är värt att exportera till andra länder. Det uttryckte Göran Johansson ordförande för Vanvårdsutredningen inom den svenska barn och ungdomsvården.
Detta sas vid ett seminarium kring temat Vanvårdens Barn som arrangerades av Socialstyrelsen i dag.
Inga Näslund informationsansarig för Adoptinscentrum uttryckte oro i vilken mån hon kunde föra fram den svenska modellen för familjehem i t.ex Ryssland. Där man letar efter alternativ till de ryska barnhemmen.

Samhällets Styvbarn har också flera gånger kritiserat den svenska familjehemsvården och bristerna inom Socialtjänsten vad gäller uppföljning av placerade barn.

Anne Skåner ordförande Riksförbundet Samhällets Styvbarn