SABO: Besök energisnåla Sjöliljan i Visby

Inte bara snack – även verkstad!

Många pratar om energisnåla hus, men få har sett ett. Nu har du chansen. Följ med till det nybyggda kvarteret Sjöliljan strax utanför ringmuren i Visby och lär dig hur lågenergitekniken fungerar i verkligheten. Ta en fika, diskutera möjligheterna att bygga energisnåla hus till rimliga hyror och besök en visningslägenhet med milsvid utsikt över Visby och havet.

Husen i Sjöliljan är byggda utan traditionellt uppvärmningssystem. De är absolut täta, fönstren är superisolerade och värmen i frånluften återvinns. Värmen som alstras av de boende, hushållsmaskiner och lampor tas tillvara och den täta konstruktionen minimerar värmeutsläppet. Ett boende rustat för framtidens energikrav.

I rundturen ingår även ett kort besök hos det lokala byggföretaget som berättar om den byggteknik som använts.

Tid och plats: Onsdag den 7 juli, kl. 9.30-11.30. Samling på Hamnplan 5, där även rundturen avslutas. Ingen föranmälan krävs.

Arrangör : SABO, Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag, i samarbete med GotlandsHem.

Medverkar gör bland annat Staffan Thurgren, VD för GotlandsHem, och  Kurt Eliasson, VD för SABO, samt det lokala byggföretaget.

Kontakt:

Lisbeth Ek, Administrativ chef, GotlandsHem, 0498-20 39 45