SABO: Vi vill ha fler hyresrätter nu – hur gör vi!

​Lunchseminarium i Almedalen

En rekordstor ungdomskull knackar på dörren för att få en egen bostad. Och det är en hyresrätt som lockar mest. Samtidigt är nybyggandet lågt och de få hyresrätter som trots allt byggs blir ganska dyra. I snitt är en nybyggd hyresrätt 2000 kronor dyrare per månad än en nybyggd bostadsrätt eller egnahem, på grund av dagens skatteregler.

Problemen kan inte vara omöjliga att lösa. Därför bjuder Fastighetsägarna, Hyresgästföreningen och SABO in till lunchmingel och seminarium om nyproduktion av bostäder och den ekonomiska obalansen mellan hyresrätt, bostadsrätt och egnahem.

Kommun- och finansmarknadsminister Mats Odell intervjuas från scenen. Medverkar gör: Barbro Engman, förbundsordförande Hyresgästföreningen, Reinhold Lennebo, VD Fastighetsägarna Sverige, Kurt Eliasson, VD SABO - Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag, Ann-Sofie Tapani, VD Bostaden i Umeå, Mats Herner, exploateringschef Wallenstam, Svante Hagman, regionchef NCC Construction, Peter Svensson, chef projektutveckling, Skanska Nya Hem. Jan Borgbrant, professor Luleå Tekniska Universitet, Oscar Lavelid, ordförande Stockholms studentkårers centralorganisation, Daniel Liljeberg (KD), politiskt sakkunnig Finansdepartementet och Johan Löfstrand (S), ledamot i civilutskottet.

Moderator: Annika Hagström, journalist.

Sidekick: Fredrik Karlsson, chefredaktör Byggvärlden

Tid och plats:

6 juli kl 12-14.30. Lunchmingel från kl 12. Hotel Wisbys trädgård, Strandgatan 6, Visby.

Seminarieprogram och rapporten Balanserade ekonomiska villkor – en skattereform för hyresrätten bifogas denna pressinbjudan.

Kontakt:

Irene Fällström, kommunikationschef, Fastighetsägarna Sverige, 070- 568 80 61