Stockholms Läns Landsting: Världens första gröna ambulans på Almedalsveckan

PRESSINFORMATION från Stockholms läns landsting Landstingsstyrelsens förvaltning/Miljö

2010-07-01

Pressvisning och seminarium, torsdag 8 juli:

Världens första gröna ambulans på Almedalsveckan

Offentlig sektors verksamheter, som vård och kollektivtrafik, har stor miljöpåverkan. Tuffa miljömål krävs för att säkra en god framtida miljö.

Hur kan offentlig sektor arbeta för att nå en hållbar utveckling? Går det upphandla något som inte finns med miljökrav ingen uppfyller? Kan spjutspetsprojekt som en miljöanpassad ambulans verkligen bidra till en bättre miljö?

Stockholms läns landsting (SLL) bjuder in till seminariet "Blod, svett, tårar och en grön ambulans - vad händer när man ställer miljökrav ingen kan uppnå" En presentation av Stockholms läns landstings projekt - "Grön ambulans"  följt av paneldebatt om hur man går från visioner till verkliga miljöförbättringar. Medverkar gör Gustav Andersson, miljölandstingsråd SLL, Anna Linusson, miljöchef SLL, Johan Böhlin, projektledare SLL samt Christer Jakobsson, Ambulanssjukvården i Storstockholm AB (AISAB).

Tid och plats: Torsdagen den 8 juli, Gotlands museum, Strandgatan 14 Seminarium 13.00-13.45

Pressvisning av den gröna ambulansen kl. 14.00 på Gotlands museums gård.

För mer information, kontakta:

Anna Linusson, miljöchef Stockholms läns landsting, 070-737 43 54 Ulrika Lamberth, miljökommunikatör, Stockholms läns landsting, 070-737 38 06

Läs mer om detta och vårt andra seminarium "Brott mot mänskliga rättigheter - en bra affär för leverantörer till offentlig sektor" på: www.sll.se/almedalen2010

Miljö Steg 5 är Stockholms läns landstings miljöprogram för perioden 2007-2011, med konkreta miljömål och en måluppfyllelse som redovisas årligen. Landstingets långsiktiga miljöarbete leder till att länets invånare har tillgång till friskare luft och renare vatten.