6 500 tjänsteföretag kräver bättre villkor av nästa regering

6 500 tjänsteföretag kräver bättre villkor av nästa regering 70 procent av alla förvärvsarbetare i Sverige finns i den tjänsteproducerande sektorn. Och nästan alla jobb som har tillkommit sedan 1995 finns i den privata tjänstesektorn. Ändå bygger lagstiftningen som reglerar arbetsmarknaden helt och hållet på det gamla industrisamhällets förutsättningar. Vägen till ökad tillväxt och välfärd i Sverige går genom de små och medelstora tjänsteföretagen. Därför krävs förändringar i lagstiftningen som ökar möjligheterna för tjänsteföretag att etableras och växa. För att hjälpa den nya regeringen i detta arbete har 6 500 tjänsteföretag från hela landet formulerat en proposition med förslag till en rad nödvändiga riksdagsbeslut. Företagen representerar fler än 60 branscher och har tillsammans ca 300.000 anställda. Propositionen kommer att presenteras vid en pressträff på Hovslagargatan 5, 1 tr (Hovslagarens förhandlingslokaler) i Stockholm, onsdagen den 21 augusti klockan 11.00. Efter pressträffen överlämnas propositionen till samtliga riksdagspartier. Propositionen presenteras och överlämnas av fyra tjänsteföretagare från olika delar av landet. Vid pressträffen deltar Birgitta Josefsson, grundare för företaget HomeMaid Hemservice i Stockholm; Shori Zand, vd för barnmorskemottagningen Storken i Linköping; Tina Dellham Carlén, vd på Svensk Fastighetsförmedling i Stockholm; Ulf Högberg, vd på Arbetsmiljöutveckling i Hälsingland AB samt Ulf Lindberg, näringspolitisk chef på Forum för tjänsteföretagare. Tider för överlämning av propositionen till respektive partikansli kommer att finnas på Almegas hemsida: www.Almega.se /presservice fr o m w 34. Kontakta oss för mer information: Ulf Lindberg, näringspolitisk chef Forum för tjänsteföretagare, tel. 08-762 69 51, mobil. 070-345 69 51 Yvonne Gustavsson, pressansvarig Almega, tel. 070-345 68 48 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/19/20020819BIT00210/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/19/20020819BIT00210/wkr0002.pdf