ALMEGA kommenterar Svensk Lokförarförening, SLFFs strejk

ALMEGA kommenterar Svensk Lokförarförening, SLFFs strejk Tid: idag kl 10.30 Plats: ALMEGAs café, Blasieholmsgatan 5, Stockholm Svensk Lokförarförening har varslat om strejk, eftersom ALMEGA inte tecknar ett särskilt avtal med SLFF. Samtliga medarbetare i tågbranschen omfattas idag av ett kollektivavtal, som är tecknat med SEKO och ST. Det rådande systemet på arbetsmarknaden fungerar inte med utbrytargrupper som driver egna krav. Den svenska arbetsmarknadslagstiftningen ger, som den är skriven idag, omfattande rättigheter åt de fackliga organisationer med kollektivavtal. Jonas Milton, förbundsdirektör ALMEGA Tjänsteförbunden och Harriet Lövén, avtalsansvarig för spårtrafiken, förklarar idag vad detta innebär och varför arbetsgivarna inte kan acceptera många olika avtalsparter. Välkommen! Kontaktpersoner: Jonas Milton, förbundsdirektör ALMEGA Tjänsteförbunden, tel: 08-762 69 74, mobil: 070-345 69 74 Harriet Lövén, bitr förbundsdirektör ALMEGA Tjänsteförbunden, tel: 08-762 68 82, mobil: 070-345 68 82 Pressjour: Yvonne Gustavsson, informatör ALMEGA, tel: 08-762 68 48, mobil: 070-345 68 48 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/08/20011008BIT00070/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/08/20011008BIT00070/bit0001.pdf