Myt och verklighet i den privata vården

Myt och verklighet i den privata vården Privat vård är bara för de rika. Privata vårdgivare tänker bara på att tjäna pengar och struntar i både patienter och medarbetare. Detta är några av de vanligaste myterna om privata vårdföretag. I rapporten "Myter och fakta om privat bedriven vård och omsorg i Sverige" konstateras att det finns ett antal myter om den vård som bedrivs i privat regi. Dessa myter styr även en stor del av debatten kring privata vårdföretagares rätt att verka i Sverige. -Vi har sammanställt fakta om privat bedriven vård för att kunna ge alla som är intresserade en chans att debattera med utgångspunkt från fakta i stället för myter, berättar Ari Kirvesniemi, förbundsdirektör i Privatvårdens Arbetsgivarförbund och initiativtagare till rapporten. Rapporten ska förhoppningsvis också leda till en ökad kunskap om privata vårdgivare. Rapporten innehåller bland annat patienternas och personalens syn på privat vård, spel- och etableringsregler, utvecklingstrender, definitioner av begreppen privat och offentlig vård samt forskningsresultat. Rapporten finns att läsa på www.privatvarden.se. Kontakta oss för mer information och ev intervju Ari Kirvesniemi, förbundsdirektör Privatvårdens Arbetsgivarförbund, tel: 08-762 69 99, mobil: 070-345 69 99 Ulf Lindberg, ansvarig för näringspolitiska frågor, tel: 08-762 69 51, mobil: 070-345 69 51 Yvonne Gustavsson, pressjour, mobil: 070-345 68 48 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/07/20011206BIT00730/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/07/20011206BIT00730/bit0001.pdf