Rättvisa A-kasseregler för bemanningsanställda

Rättvisa A-kasseregler för bemanningsanställda Samma A-kasseregler ska gälla för anställda i bemanningsföretag, som har kollektivavtal och följer LAS, som för anställda i andra företag. Det har den nya myndigheten Informationen för Arbetslöshetsförsäkringen (IAF) lovat efter samtal med Bemanningsföretagen inom Almega. - Vi har arbetat länge med frågan och har framställt önskemål till IAF om en förändring av den praxis som finns angående anställda i bemanningsföretag och utebliven A-kassa, säger Eva Östling Ollén, förbundsdirektör för Bemanningsföretagen. - Större delen av A-kassan finansieras av skattemedel via den arbetsmarknadsersättning som alla företag betalar, inklusive bemanningsföretag. Det är besynnerligt att behöva betala till något och sedan inte få utnyttja det. Men nu ska alltså samma A-kasseregler gälla för personer anställda i bemanningsföretag, som för anställda i andra branscher. Detta innebär att en person som slutar på ett bemanningsföretag på grund av arbetsbrist och som sedan blir återanställd när det återigen finns arbete ska ha A-kassa både före och efter den förnyade anställningen. - Nu återstår att lösa knuten avseende A-kassa för deltidsanställningar. Men vi jobbar intensivt vidare på att bemanningsbranschen ska få bättre villkor på arbetsmarknaden. Då kan vi bidra ytterligare till att minska arbetslösheten i Sverige genom att kunna erbjuda fler arbete för kortare eller längre tid, menar Eva Östling Ollén. För frågor kontakta: Eva Östling Ollén, Förbundsdirektör Bemanningsföretagen, 070-345 69 68 Bemanningsbranschen erbjuder kunder och medarbetare stor flexibilitet. Grunden för verksamheten är att kunderna får tillgång till rätt kompetens vid rätt tillfälle för att kunna verka effektivt. Medarbetarna får möjlighet att utvecklas på en föränderlig arbetsmarknad med den trygghet som erfarenhet och kompetens från många olika arbetsplatser ger. I bemanningsbranschen bedöms människors enbart efter kunskaper och kompetens. Bemanningsföretagen är en arbetsgivar- och branschorganisation för personaluthyrnings- och rekryteringsföretag med cirka 400 medlemsföretag. Bemanningsföretagen ingår i Almega och är medlem i Svenskt Näringsliv. Bemanningsföretagen erbjuder tillsammans med LO och HTF medlemsföretagen att ansöka om auktorisation. Auktorisationen är en garanti för kunderna att den leverantör de anlitar är seriös och följer lagar och regler. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/30/20040827BIT22010/wkr0001.pdf