• Almi AB/

Almi Invest delar ut priset Årets titthålsinvestering till bolaget Disruptive Materials

Igår offentliggjordes 33-listan där Sveriges hetaste unga teknikbolag under 2014 korades. Direkt på plats, på stora scenen, inför 500 personer på Münchenbryggeriet i Stockholm, gav Almi Invest en titthålsinvestering på 250 000 kronor till 33-listans bolag Disruptive Materials. Bolaget har utvecklat ett material med rekordstor ytarea som kan t.ex. suga upp fukt eller transportera ut läkemedel i kroppen.

Motivering till priset Årets titthålsinvestering: Ett nytt möjligt tillväxtbolag med en spännande materialinnovation som kan användas inom avfuktning, absorbent vid oönskade kemikalieutsläpp eller för isolering. Dessutom är materialet lätt att tillverka till en låg kostnad. Bolaget har alla förutsättningar att leva upp till vad man heter ”Disruptive” inom en rad olika tillämpningar.

Idag utvärderas materialet av ett tio-tal storbolag inom bl a kemi, läkemedel och elektronik. Disruptive Materials har hittills fått över 1500 kundförfrågningar från hela världen.

33-listan arrangeras av Ny Teknik och Affärsvärlden för sjunde året i rad. Almi Invest koncernen har tidigare investerat i 8 av 33 bolag på årets 33-lista:

• Limes Audio

• Schemagi

• SenSiC

• Anylotech

• Oss Disgn

• Intuitive Aerial

• XM Reality

• Simris Alg

Läs mer om 33-listan här: www.33-listan.se

Maria Kessling, Kommunikationschef, Almi Invest, tel. + 46 (0) 768 80 88 10

Almi Invest investerar i bolag med stor tillväxtpotential. Vi skapar, med kompetens, kapital och nätverk möjligheter för bolag att växa. Investeringar sker från såddfas till expansionsfas. Vi finns över hela landet med regional kunskap och ett internationellt perspektiv. Portföljen består idag av 350 tillväxtbolag i många olika branscher. Almi Invest är ett dotterbolag till Almi Företagspartner AB.