Ansökningstiden går ut 10 april för SKAPA-priset. Priset delas ut till uppfinnare med innovativa idéer. Vinnaren får 550 000 kronor.

Alla sökande deltar först i en länstävling där vinnarna får ett länspris. I de flesta länen får de två vinnarna, en för SKAPA-priset och en för SKAPA-priset för unga innovatörer, tillsammans

cirka 40 000 kronor. Länspristagarna går sedan vidare till den Nationella tävlingen med prisutdelning vid SKAPA-Innovationsgala den 9 november. Totalt utdelas över en miljon kronor.

I över 30 år har stiftelsen SKAPA delat ut SKAPA-priset . Förra årets vinnare blev Tongyun Shen från Skåne län. Hon har utvecklat en metod för hållbar livsmedelsproduktion med förbättrade fröer. En metod som rätt utvecklad kan bidra positivt till världens behov av matförsörjning.

Unga lovande uppfinnare

Alla födda mellan 1987 och 1998 tävlar också om SKAPA-priset för unga innovatörer . Förra året vann Philip Olsson från Hallands län med sin anordning för att öva och spela in sång utan att störa grannar.

Ansökningsformuläret ligger på stiftelsens hemsida, www.stiftelsenskapa.se . Där finns även tidigare års vinnare.

För mer information, kontakta:

Bo Hallgren, projektledare, 070-665 04 83, bo.hallgren@telia.com

Bakom Stiftelsen SKAPA står Stockholmsmässan och Svenska Uppfinnareföreningen med stöd av ALMI Företagspartner AB, VINNOVA, Stiftelsen Agne Johanssons Minnesfond och PRV