Ansökningstiden går ut 23 april för SKAPA-priset. Priset delas ut till uppfinnare med innovativa idéer. Vinnaren får 500 000 kronor.

Alla sökande deltar först i en länstävling där vinnarna får ett länspris. I alla län får de två vinnarna, en för SKAPA-priset och en för SKAPA-priset för unga innovatörer, 10 000 kronor var. Länspristagarna går sedan vidare till den Nationella tävlingen med prisutdelning vid SKAPA-Innovationsgala den 8 november. Totalt utdelas över en miljon kronor.

I över 30 år har stiftelsen SKAPA delat ut SKAPA-priset. Förra årets vinnare blev Björn Garplind och Anders Friberg från Östergötlands län. De har utvecklat passiva tunna fuktsensorer med tillhörande handskanner och datalagring i molnet och funktioner som möjliggör avläsning av relativ fuktighet inuti byggnadskonstruktioner utan förstörande åtgärder.

Unga lovande uppfinnare

Alla födda mellan 1988 och 1999 har också möjlighet att tävla om SKAPA-priset för unga innovatörer. Förra året vann Måns Jarlskog från Skåne län med en metod ”VULTUS” för att optimera spridning av gödsel och växtskydd.

Ansökningsformuläret ligger på stiftelsens hemsida, www.stiftelsenskapa.se. Där finns även tidigare års vinnare.

För mer information, kontakta:

Bo Hallgren, projektledare, 070-665 04 83, bo.hallgren@telia.com

Bakom Stiftelsen SKAPA står Stockholmsmässan och Svenska Uppfinnareföreningen med stöd av ALMI Företagspartner AB, VINNOVA, Stiftelsen Agne Johanssons Minnesfond och PRV.