Ny smart tjänst hjälper Coop hitta rätt i intern data och social medier

Modular Streams nya intelligenta tjänst, Infomap:r ska hjälpa Coop att snabbt och precist analysera stora mängder data. Bland annat handlar det om att analysera stora mängder fritextsvar från Coops kundundersökningar. Samma teknik analyserar sedan en tid tillbaka Coops data på sociala medier.

Behovet att på ett intelligent sätt tolka och förstå det enorma informationsflödet på de sociala medierna, har blivit allt viktigare för många företag. Det är där alltfler människor möts. Bara på Facebook, som är det största nätverket, finns över 1 miljard användare. Och mängden information fortsätter att öka lavinartat. Modular Streams nya tjänst, Infomap:r gör det enkelt för internationella organisationer att hålla koll på vad som skrivs om dem på sociala medier i olika länder – allt översätts simultant till det språk som kunden själv önskar. Tack vare självlärande algoritmer, s k artificiell intelligens, rensas ovidkommande resultat bort, vilket innebär en stor tidsvinst för kunden.

– Vi tittar på ett pilotprojekt där tekniken används för att analysera stora mängder fritextsvar från Coops kundundersökningar, för att få bättre systematisk uppföljning av kvalitativ information och lättare kunna ta konkreta actions på detaljnivå, säger Fredrik Törn, ekonomie doktor och chef kundinsikt, på Coop Sverige.

Intresse från Europa

Men det är inte bara i Sverige som Modular Streams mött intresse. Ett exempel är utbildnings och innovationsföretaget KIC Inno Energy som ska använda Modular Streams verktyg Infomap:r för att analysera sociala medier på alla sina hemmamarknader i Europa.

– För första gången kan vi på ett effektivt sätt analysera relevant trafik på alla våra europiska marknader i ett enda verktyg, säger Rickard Källgren marknadsförare på KIC Inno Energy.

Datamängderna från de sociala medierna ökar explosionsartat och många organisationer har svårt att hantera dessa enorma mängder data. Men företagen behöver anpassa sig till den här nya situationen:

– Någonstans i denna höstack av information finns synålen som marknadsavdelningar och koncernledningar letar efter – men hur ska man kunna analysera datamängderna för att få fram den? Det är här som Infomap:r kommer in, säger Modular Streams VD Johannes Vock.

Modular Streams, som är ett av Almi Invest portföljbolag, ligger väl anpassat i tiden med sin produkt. Infomap:r systemet kan övervaka, hantera och analysera data från sociala medier genom artificiell intelligens på 49 olika språk.

– Modular Streams har ett erbjudande som ligger rätt i tiden och erbjuder stora kundvärden. Med bolagets system Infomap:r kan kunderna t ex med en inbyggd alarmfunktion direkt uppmärksamma och hantera inlägg i sociala medier som skulle kunna få snabb spridning och stor påverkan på deras affärsverksamhet och varumärke, säger Tor Kihlberg, Investment Manager på Almi Invest.

Johannes Vock, VD Modular Streams, tel: +46 76 764 75 64

Tor Kilhberg, Investment Manager Almi Invest tel: +46 70 143 20 51

Maria Kessling, Kommunikationschef Almi Invest, tel +46 76-880 88 10

Almi Invest investerar i bolag med stor tillväxtpotential. Vi skapar, med kompetens, kapital och nätverk möjligheter för bolag att växa. Investeringar sker från såddfas till expansionsfas. Vi finns över hela landet med regional kunskap och ett internationellt perspektiv. Portföljen består idag av 350 tillväxtbolag i många olika branscher. Almi Invest är ett dotterbolag till Almi Företagspartner AB.