Ny unik mobil app ska rädda liv på vägarna

Kunskap kan rädda liv. Men idag är det en bristvara för räddningspersonalen som rycker ut till en olycksplats. För ofta vet de oerhört lite om vad som väntar dem när de väl kommer fram. Almi Invest har nu investerat i företaget iRezQ nya mobilapp som ger räddningstjänsten betydligt mer specifik information om själva olyckan än bara en positionsangivelse.

Appen, som fungerar med både Iphone och Android telefoner, känner av om dess användare har drabbats av en trafikolycka. Räddningstjänsten larmas och får då inte bara ta emot olycksplatsens position utan dessutom information om t ex förarens hälsodata, om han eller hon lider av någon sjukdom som behöver beaktas, antal passagerare i bilen vid olyckstillfället och andra väsentliga data. All dataöverföring sker på någon sekund.

– Det är nämligen ett problem att räddningspersonal anländer mer eller mindre oförberedda till en olycksplats. Om de vet i förväg att föraren lider av någon specifik sjukdom eller hur många passagerare som befinner i den olycksdrabbade bilen, så är detta väsentlig information som kan rädda liv. Den här appen lyfter säkerheten kring olyckor till en helt annan nivå, säger Robert Vass, Investment Manager på Almi Invest.

Smart teknik

iRezQs app utnyttjar de smarta telefoners inbyggda sensorsystem, (accelerometrar, GPS mm) och kan med hjälp av särskilda algoritmer skilja på när en telefon (och därmed dess ägare) råkat ut för en trafikolycka eller om någon bara har tappat telefonen i golvet. Om en riktig olycka har inträffat så skickar appen automatiskt ut position m.m. till iRezQs egen databas samt till de bestämda adresser som angivaren själv lagt in. Persondata som kan ha betydelse för räddningsinsatsen går också till räddningscentralen, som t.ex. kan vara SOS Alarm. Dessutom får alla användare som är anslutna till tjänsten samtidigt en varning om att en olycka har skett i deras omedelbara närområde. Vid Tranarpsbro-olyckan 2012 i Skåne med ca 90 fordon involverade, skedde den sista krocken så sent som 15 minuter efter den första. Det finns inget etablerat varningssystem för olyckor. Men detta kan iRezQ förändra.

Intresse från bilindustrin

Alla dessa smarta funktioner gör iRezQs mobilapp unik i sitt slag och intresse finns nu från flera olika biltillverkare världen över. Ett EU-direktiv föreskriver att nytillverkade bilar fr.o.m. 2015 ska ha utrustning som larmar räddningstjänstcentral när bilens krockkuddar har utlöst.

– En stor brist med dessa system är att de endast uppger position och att en krockudde utlösts. Men en människa kan bli medvetslös vid betydligt lägre g krafter än de som krävs för att utlösa en krockudde, säger Tor Sjödin vd på iRezQ.

Tor Sjödin, vd iRezQ 070-390 32 22; iRezQ tor.sjodin@irezq.se

Robert Vass, Investment Manager Almi Invest; 070-588 67 49 robert.vass@almi.se

Maria Kessling, Kommunikationschef Almi Invest; 076-880 88 10

Se filmen här: https://www.youtube.com/watch?v=0ssxYseGbic

Om Almi Invest

Almi Invest investerar i bolag med stor tillväxtpotential. Vi skapar, med kompetens, kapital och nätverk möjligheter för bolag att växa. Investeringar sker från såddfas till expansionsfas. Vi finns över hela landet med regional kunskap och ett internationellt perspektiv. Portföljen består idag av 350 tillväxtbolag i många olika branscher. Almi Invest är ett dotterbolag till Almi Företagspartner AB.