Quinoastärkelse i kosmetika lockar investering

Inom kosmetikbranschen har det länge funnits ett behov att ersätta miljöskadliga emulgeringsmedel vid tillverkningsprocessen. Idag tillsätts olika typer av kemikalier för att få olika substanser att bilda stabila blandningar. Lundaföretaget Speximo AB har utvecklat ett miljövänligt alternativ till dagens emulgeringsmedel som är baserat på stärkelsekorn från quinoa. Tillsammans med Interaktör AB och Extrico AB investerar nu Almi Invest.

För att förmå kemikalier att blandas med varandra till en jämn och stabil produkt används idag olika typer tensider. Det gäller inte minst inom kosmetikaindustrin vid tillverkning av olika krämer och salvor. Men detta får negativa konsekvenser på miljön. Speximo har utvecklat och ska marknadsföra ett nytt emulgeringsmedel med unika egenskaper som bygger på quinoafrön. Affärsidén föddes på institutionen för Livsmedelsteknik vid LTH. Där upptäckte man att stärkelsekorn från quinoafrön genom sin storlek har unika egenskaper att ersätta konventionella emulgeringsmedel. En fördel med quinoastärkelse som emulgeringsämne är att, till skillnad från andra substanser som används för detta ändamål (t.ex. surfaktanter), så kommer quinoastärkelse från en naturlig källa och är inte framställd genom kemisk syntes. Det här ger en möjlighet att tillverka krämer och salvor som inte behöver tillsatser av ämnen som både kan vara allergiframkallande och hudirriterande. En mer miljövänlig tillverkningsprocess är därmed möjlig. Bolaget grundades 2012 av forskarna tillsammans med LU Innovation System AB

Döljer dålig smak

En annan nyttig egenskap hos quinoastärkelsen är att man effektivt kan innesluta aktiva eller reaktiva substanser i emulsionspartiklarna. Det innebär att dålig smak kan elimineras i läkemedel som lösts eller att oxidation av en aktiv substans i en kräm kan förhindras.

– Med tanke på att den här branschen omsätter många miljarder och har behov att utveckla en grön profil så är det här spännande. Därför tror jag på Speximo som är ett bolag med en stor potential, säger Per Antonsson, Investment manager vid Almi Invest. Även andra investerare har gjort samma bedömning när det gäller Speximo:

– För mig är Speximo en extra spännande investering och dessutom har Almi Invests engagemang i investeringsprocessen skapat en trygghet och underlättat mitt investeringsbeslut, säger Peter Enberg, Interaktör AB, som tidigare varit majoritetsägare och vd för Kung Markatta som distribuerar och marknadsför ekologiska livsmedel.

Chans att gå vidare

Nu ska produkten utvecklas vidare och förberedas inför att marknadsintroduceras på allvar:

– Det är mycket spännande att Almi Invest har bestämt sig för att investera i vårt företag. En investering i det här läget är helt avgörande för våra chanser att komma vidare med vår produkt, säger Malin Sjöö, vd Speximo.

Malin Sjöö vd Speximo AB; 073-648 68 69, ms@speximo.com

Per Antonsson, Investment Manager Almi Invest; 070-872 87 17, per.antonsson@almi.se

Maria Kessling, Kommunikationschef Almi Invest; 076-880 88 10, maria.kessling@almi.se

Om Almi Invest

Almi Invest investerar i bolag med stor tillväxtpotential. Vi skapar, med kompetens, kapital och nätverk möjligheter för bolag att växa. Investeringar sker från såddfas till expansionsfas. Vi finns över hela landet med regional kunskap och ett internationellt perspektiv. Portföljen består idag av 350 tillväxtbolag i många olika branscher. Almi Invest är ett dotterbolag till Almi Företagspartner AB.