AlphaHelix tecknar samarbetsavtal med Expression Analytics

AlphaHelix och Expression Analytics OY, Esbo, Finland, har tecknat samarbetsavtal gällande utveckling och kommersialisering av HPE-PCR (Heat Pulse Extension-PCR). Expression Analytics patenterade metod möjliggör analys av DNA molekyler som tidigare inte gått att analysera via PCR/QPCR. Metoden är kräver maximal prestanda vilket innebär att AlphaHelix SuperConvection®patent och αAmp instrument är ett optimalt alternativ.

Under projektets gång har en modifierad programvara utvecklats. De preliminära resultaten var så goda att AlphaHelix finansierar en utveckling fokuserad på applikationer för det snabbt expanderande området Next Generation Sequencing (NGS). Utvecklingen pågår i Hanoi, Vietnam av forskare kopplade till Expression Analytics och förväntas vara avslutad under Q1, 2017.

”Idag domineras marknaden av tre stora aktörer; som alla kan ha intresse av denna teknik. Eftersom tekniken är beroende av patent hos både AlphaHelix och Expression Analytics ville vi underlätta diskussionerna genom att skapa en gemensam samtalspart för eventuella köpare av tekniken. Ambitionen är att skapa ett gemensamt bolag med Expression Analytics.” berättar VD Mattias Molin

”AlphaHelix patent är fortfarande oöverträffat avseende prestanda och temperaturkontroll. För denna applikation är reaktionens volym ett stort problem med andra tekniker. Med SuperConvection® blir analyserna både känsligare och billigare. Vi tänker presentera resultaten för de tre aktörerna med avsikten att sluta avtal med en av dem”, enligt Mikael Havsjö på AlphaHelix Technologies.

HPE-PCR används redan inom klinisk diagnostik för Typ 1 muskulär dystrofi och tester för andra genexpansionssjukdomar så som Fragile X syndrome och ALS är under utveckling.

”Ett test för att snabbt diagnosticera ALS skulle skapa förutsättningar för tidig behandling. Genom att utnyttja den potential som finns i AlphaHelix SuperConvection® teknologi så kan vi utveckla NGS-baserad diagnostik för sjukdomar som hittills inte varit möjlig” säger Jakob Stenman, VD för Expression Analytics.

Kontaktpersoner:

AlphaHelix Molecular Diagnostics AB (Publ.)

Expression Analytics OY

VD Jakob Stenman