Delårsrapport April-juni 2017

Koncern 1 april - 30 juni 2017

• Nettoomsättning 6 541 kSEK (5 504 kSEK)
  • Resultat efter skatt -552 kSEK (120 kSEK)
  • Resultat per aktie uppgick till 0,01 SEK (0,00 SEK)
  • Soliditet 47 % (37 %)

Moderbolag 1 april – 30 juni 2017

• Nettoomsättning 0 kSEK (0 kSEK)
  • Resultat efter skatt uppgick till – 1586 kSEK (-349 kSEK)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,01 SEK (-0,01 SEK)
  • Soliditet 84 % (97 %)

Siffrorna inom parentes gäller föregående år.
Rapporten är upprättad enligt K3. Se redovisningsprinciper för vidare information.

Ökad omsättning i båda dotterbolagen

Koncernen ökar omsättningen under perioden. Glädjande är att dotterbolaget AlphaHelix Technology nu bidrar till ökningen samtidigt som det andra dotterbolaget, Techtum Lab, också ökar sin omsättning trots tidigare förlust av en agentur.

Vinstmarginalen har minskat under perioden relaterat till ökade sälj- och marknadsförings- insatser inom båda bolagen. Därtill kommer engångskostnader som konsekvens av flytten av huvudkontor från Umeå till Stockholm och dubbla löner i samband med byte av VD.

Kassaflödet är positivt för perioden med 11 kSEK . Soliditeten når nu 47 %.

AlphaHelix Technologies har fokus på den internationella lanseringen av screeningplattformen för MRSA; BugScreener™ och vätskeroboten; Rob™. Detta har under perioden resulterat i avtal med nya distributörer i Sydkorea, Taiwan och Kina.
Sex stycken Rob™ har levererats varav två för utbyte av äldre version i samband med installation av nya BugScreener™ plattformen i Finland. Övriga levererades till distributörer i ovan nämnda länder samt till Fosun Diagnostics, ledande kinesisk tillverkare av genetisk baserad diagnostik (MDx).

BugScreener™ möter intresse från ett antal svenska och internationella kunder. Erfarenheter, bland annat från den senaste gjorda installationen i Finland, gör att plattformen utvecklas kontinuerligt och blir alltmer attraktiv. Under hösten kommer marknadsföringen av BugScreener™ att intensifieras.

AlpaHelix Technology deltog på ECCMID i Wien i april samt Biotechnica/ Labvolution i Hannover i maj med upplevt gott intresse för produkterna och diskussioner förs med intresserade distributörer.

Techtum Lab uppvisar fortsatt stark försäljning, trots bortfallet av KAPA-agenturen vid nyår. Bolaget ökade omsättningen med 10 % jämfört med Q2 2016. Biobanker och QPCR instrument har stått för största delen av ökning.

Peter Herte tillträdde som VD för moderbolaget den 23 maj. Peter har lång erfarenhet från internationell sälj- och marknadsföring inom läkemedelsbranschen/life science. Hans fokus blir att skapa förutsättningar för den internationella expansion som framförallt AlpaHelix Technologies står inför samt genomföra byte av lista till First North Nasdaq.

Händelser efter perioden

AlphaHelix Technology har genomfört sälj och supportutbildning för distributörer i Sydkorea, Kina och Taiwan. Bolaget har också vid två tillfällen besökt Fosun där diskussioner förts om fördjupat samarbete gällande automatiseringsbehov primärt för den kinesiska marknaden.

AKTIEN

Bolagets aktiekurs har varit stabil under perioden med något uppgående trend. Handeln är dock begränsad. Bolagets egna finansiella risk har minskat ytterligare. Sammantaget gör detta att kursrisken minskat ytterligare; detsamma gäller likviditetsrisken. Ledningen har fortsatt en strategi som torde gynna långsiktiga ägare.

Bolaget är noterat på AktieTorget och har ca 1 200 aktieägare.

Kortnamn: ALPHISIN-kod: SE0000885501
Antal aktier: 52 832 418

Verksamheten

AlphaHelix Molecular Diagnostics AB är moderbolag till de helägda bolagen Techtum Lab AB, AlphaHelix Technologies AB. I moderbolaget finns bolagets patenterade teknologi avseende superkonvektion som möjliggör identifiering av virus och bakterier snabbare och känsligare än annan teknologi på marknaden. Den patenterade funktionen möjliggör även svåra tekniker som HPE-PCR. Den operativa rörelsen ligger i huvudsak i dotterbolagen.

Techtum Lab är sedan 40 år en etablerad distributör i Sverige och Norden. Man säljer utrustning för PCR/QPCR/dPCR/NGS samt vätskehantering/lagring med tillhörande förbrukningsmaterial.

AlphaHelix Technologies utvecklar, tillverkar och säljer egna produkter via distributörer inom PCR/QPCR-tekniken; baserat bland annat på befintliga patent i moderbolaget.

Produkter

Techtums produkter för PCR/QPCR/dPCR/NGS kännetecknas av att de ger förbättrade resultat, har användarfördelar samt sparar pengar för användarna. Marknadens största sortiment för lagring med tillhörande maskiner för biobanker ger Techtum en bred exponering på denna marknad i Sverige. Techtum har även utvecklat och säljer ett system med förbrukningsvaror för MRSA screening inom klinisk verksamhet.

AlphaHelix Technologies tillverkar αAmp, som är en nischad PCR-maskin för en begränsad del av marknaden och vänder sig till det kundsegment som efterfrågar ett extremt snabbt och specifikt PCR-instrument. Rob™ är en vätskerobot inriktad på automatisk uppsättning av PCR/QPCR reaktioner för forskning eller klinisk verksamhet. Rob™ är en så kallad OEM-produkt som utvecklats tillsammans med en AlphaHelix partner; där AlphaHelix har exklusiv försäljningsrättighet globalt.

ForenSafe™ är en polymerasmix som har större tolerans för kriminaltekniska prover kontaminerade med substanser som inhiberar PCR-reaktioner.

Närstående

Inga transaktioner mellan AlphaHelix och närstående har ägt rum som väsentligen kan påverka bolagets resultat och finansiell ställning.

Insynspersonernas aktieinnehav

Bland registrerade insynspersoner har nedan förändringar i aktieinnehav anmälts sedan årsskiftet.

Insynsperson    Aktieinnehav
2017-06-30 2016-12-31
LabKompaniet* 27 831 490 27 831 490

Mattias Molin            0                           108694

* Insynspersonerna: Mikael Havsjö äger 50 %, Håkan Evefors äger 25 % och Ulrica Karlsson äger 25 % av dessa aktier.

Nästa rapport

Delårsrapport för Q3 publiceras 2017-11-02

REDOVISNINGSPRINCIPER

Delårsrapporten har upprättats i enlighet med Aktietorgets regler.

Ledningen har valt att kostnadsföra alla utvecklingskostnader löpande. Inga immateriella tillgångar gynnar eget kapital. Detta skall tas i beaktande vid eventuella jämförelser.

Denna rapport upprättas i enlighet med K3. Rapporten har inte granskats av bolagets revisorer.

Nacka i april 2017
AlphaHelix Molecular Diagnostics AB (publ)

För ytterligare information kontakta:
Peter Herte, VD, 076 – 641 99 55