Delårsrapport juli-september 2016

Koncern 1 juli - 30 september 2016

• Nettoomsättning 7 036 kSEK (4 706 kSEK)
  • Resultat efter skatt 517 kSEK (34 kSEK)
  • Resultat per aktie uppgick till 0,01 SEK (0,00 SEK)
  • Soliditet 36 % (29 %)

Koncern 1 januari - 30 september 2016

• Nettoomsättning 17 720 kSEK (15 710 kSEK)
  • Resultat efter skatt uppgick till 857 kSEK (154 kSEK)
  • Resultat per aktie uppgick till 0,02 SEK (0,00 SEK)

Siffrorna inom parentes gäller föregående år.
Rapporten är upprättad enligt K3. Se redovisningsprinciper för vidare information.

Försäljningen Upp 50%

Q3 är traditionellt en svag period; med lugna sommarmånader. I år uppvisar koncernen en ökning på 50%, jämfört med motsvarande period föregående år.

De satsningar som inleddes under 2015 börjar nu synas i siffrorna. Det handlar framförallt om systemförsäljningar inom BioBanking och större utrustningar. Fördelen med dessa affärer är att de genererar omsättning under lång tid framöver; nackdelen att marginalerna är något lägre; vilket också syns på periodens marginal.

Koncernen fortsätter att visa goda siffror. Vinstmarginalen för perioden är goda 8%; trots den försämrade marginalen; och soliditeten är kvar på över 35%. Den höga försäljningen har temporärt ökat kundfordringarna kraftigt; vilket sänkt kassaflödet till nära noll. På 12 månader rullande är avkastning på eget kapital 29% och på totalt kapital 10%.

AlphaHelix har lagt betydande resurser på utveckling under perioden. Eftersom ledningen valt att inte aktivera utvecklingskostnader så påverkar detta resultatet negativt. Det handlar framförallt om CE/IVD- registrering av Rob™. Många diagnostiska kunder kräver detta; och ingen av konkurrenterna har ordnat det än.Vidare har HPE/PCR-projektet i Vietnam tagit en del resurser i anspråk. Vikigtast är dock kanske produktifieringen av MRSA-plattformen som presenteras inom kort.

Diskussionerna med den tyska diagnostiktillverkaren pågår. Man genomförde test av Rob™ för QPCR-setup och provpreparering; som föll mycket väl ut. I konceptet ingår också modifiering av Rob™ för blodprovsrör; vilket i sin tur ökar marknadsunderlaget för Rob™.

Händelser efter perioden

Techtum har inlett en omfattande omorganisation. Syftet är att säkerställa den goda lönsamheten efter bortfallet av intäkter från KAPA-försäljningen. Fokus blir nu mer tydligt på mer omfattande systemförsäljning. Detta var helt i enlighet med bolagets långsiktiga strategi men fick nu tidigareläggas något.

AlphaHelix har inlett avtalsdiskussioner med finska Expression Analytics om kommersiellt samarbete kring HPE/PCR. Studien beräknas vara klar under Q1 2017 och då har AlphaHelix förhoppningsvis del i en ny, metod; där AlphaAmp™ är central.

AKTIEN

Bolagets aktiekurs har varit relativt stabil under perioden. Minsta dagshandelsvolym har minskat något under perioden. Bolagets egna finansiella risk har minskat ytterligare. Sammantaget gör detta att kursrisken minskat ytterligare; men att likviditetsrisken ökat. Ledningen har fortsatt en strategi som torde gynna långsiktiga ägare.

Bolaget är noterat på AktieTorget och har ca 1 200 aktieägare.

Kortnamn: ALPH
ISIN-kod: SE0000885501
Antal aktier: 52 832 418

Verksamheten

AlphaHelix Molecular Diagnostics AB är moderbolag till de helägda bolagen Techtum Lab AB, AlphaHelix Technologies AB. I moderbolaget finns bolagets patenterade teknologi avseende superkonvektion som möjliggör identifiering av virus och bakterier snabbare och känsligare än annan teknologi på marknaden. Den patenterade funktionen möjliggör även svåra tekniker som HPE-PCR. Den operativa rörelsen ligger i huvudsak i dotterbolagen.

Techtum Lab är sedan 40 år en etablerad distributör i Sverige och Norden. Man säljer utrustning för PCR/QPCR/dPCR/NGS samt vätskehantering/lagring med tillhörande förbrukningsmaterial.

AlphaHelix Technologies utvecklar, tillverkar och säljer egna produkter via distributörer inom PCR/QPCR-tekniken; baserat bland annat på befintliga patent i moderbolaget.

Produkter

Techtum säljer utrustning och förbrukningsvaror för DNA-analyser(PCR/QPCR/dPCR/NGS) samt biobanker. Fokus är på att ge användaren fördelar genom att erbjuda bättre lösningar än konkurrenterna. Kunderna är laboratorier som arbetar med exempelvis diagnostik, forskning eller kriminalteknik.

AlphaHelix Technologies har ett fåtal egna produkter; αAmp, som är en nischad PCR-maskin för en begränsad del av marknaden och vänder sig till det kundsegment som efterfrågar ett extremt snabbt och specifikt PCR-instrument; Rob™, som är en vätskerobot inriktad på automatisk uppsättning av PCR/QPCR reaktioner för forskning eller klinisk verksamhet.

ForenSafe™ är en polymerasmix som har större tolerans för kriminaltekniska prover kontaminerade med substanser som inhiberar PCR-reaktioner. AlphaHelix har även utvecklat och säljer ett system för MRSA screening inom klinisk verksamhet.

Närstående

Huvudägaren Labkompaniet AB har tre personer som är anställda i koncernen. Dessa personer har sänkt sina löner och istället utgår en s.k. ”management fee” till Labkompaniet. Principen är att detta skall vara kostnadsneutralt för AlphaHelix. Inga andra transaktioner mellan AlphaHelix och närstående har ägt rum som väsentligen kan påverka bolagets resultat och finansiell ställning.

Insynspersonernas aktieinnehav

Bland registrerade insynspersoner har nedan förändringar i aktieinnehav anmälts sedan årsskiftet.

Insynsperson    Aktieinnehav
2016-03-31 2015-12-31
LabKompaniet* 27 831 490 27 831 490
Mattias Molin 106 089 108 694

* Insynspersonerna: Mikael Havsjö äger 50%, Håkan Evefors äger 25% och Ulrica Karlsson äger 25% av dessa aktier.

Nästa rapport

Bokslutskommuniké för 2016 publiceras 2017-02-16.

Delårsrapporten har upprättats i enlighet med Aktietorgets regler.

Denna rapport upprättas i enlighet med K3. Alla siffror är avrundade till närmaste tusental; summeringar kan därför synas felaktiga. Mindre poster kan utelämnas men ingår alltid i summeringarna.

Rapporten har inte granskats av bolagets revisorer.

Nacka i november 2016
AlphaHelix Molecular Diagnostics AB (publ)

För ytterligare information kontakta:
Mattias Molin, VD, 070 – 8 970 790