PrimaDiag väljer Techtum i Skandinavien

AlphaHelix dotterbolag Techtum har under Q4 2016 sålt tre robotar för NGS-biblioteksprepation(Next Generation Sequencing) från franska PrimaDiag. En av dessa fakturerades under 2016; de övrigt levereras i början av 2017. Tack vara försäljningsframgångarna så har PrimaDiag nu beslutat att låta Techtum ansvara för hela Skandinavien.

NGS-bibliotekspreparation är så arbetskrävande att robotisering är ett måste för alla som skall arbeta med Next Generation sequencing.

”PrimaDiags ACSIA-robot är framförallt mycket konkurrenskraftig för mindre och medelstora NGS-laboratorier; både vad gäller pris och prestanda. Kunderna uppskattar den användarvänliga programvaran för att de också kan använda ACSIA för andra krävande uppgifter.” säger Techtums VD Håkan Evefors

Franska PrimDiag tillverkade tidigare αBot för AlphaHelix så bolagen känner varandra väl.

”Med ACSIA behåller vi vår ställning inom NGS. Det kommer att gynna vår övriga försäljning. Vi har ju redan god kontroll på kunderna från vår försäljning av KAPAs enzymer.” tillägger Mattias Molin.

Listpriset på ACSIA är drygt 600 kSEK och Techtums ledning räknar med att försäljningen av PrimaDiag skall uppgå till 3,3 MSEK under 2017.

Håkan Evefors
evefors@techtum.se

Denna information är sådan information som AlphaHelix Molecular Diagnostics AB(publ.) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8:e februari 2017.

Taggar: