Alstom installerar världens största havsbaserade vindkraftverk utanför Belgiens kust

Alstom avslutade i helgen installationen av den nya generationens havsbaserade vindkraftverk – 6-MW Haliade ™ 150 – ca 40 km från Oostende vid Belwinds vindkraftparksite utanför Belgiens kust.

Detta är det största havsbaserade vindkraftverket någonsin som installerats. Tack vare rotorn som mäter 150-meter och med blad på 73,50 meter är turbinen 15 procent effektivare än befintliga havsbaserade vindkraftverk, ett 6MW vindkraftverk kan därför på årsbasis leverera el till ca 5 000 hushåll.

– Alstoms nya havsbaserade vindkraftverk är resultatet av ett intensivt utvecklingsarbete i syfte att presentera en ny teknik optimerad för vindkraft till havs, säger Nils Lannefors, marknadschef för Alstom Power i Norden & Baltikum.

Målsättning att reducera livscykelkostnaden och därmed också minska elproduktionskostnaden för framtida projekt.

Läs hela pressmeddelandet på engelska här.