Alstom lanserar Atlas 400 och 500, de första skalbara lösningarna för ERTMS

Alstom lanserar Atlas 400 och 500 för att erbjuda skalbar ERTMS för trafiktätheter på mellan 6 och 600 tåg per dag, oberoende av om det är passagerar- eller godslinjer, eller linjer med blandad trafik. Lösningarna har presenterats vid InnoTrans, världens största järnvägsmässa som äger rum i Berlin 23–26 september. De passar för uppgradering av signalsystem eller vid nybyggnation. Skalbarheten eller den konfigurerbara utplaceringen efter kundens behov åstadkoms med hjälp av modulär programvara som passar samma datautrustning ombord som längs spåren.

Både Atlas 400 och 500 bygger på Alstoms välbeprövade Atlas 200-system, och man har tagit hänsyn till den återkoppling man fått från kunderna.

Atlas 400 har utformats speciellt för lågtrafikerade linjer. Med Atlas 400 görs tågdetekteringen av tågen själva, vilket minskar behovet av utrustning längs spåren och ger investeringsbesparingar på mellan 12 och 16% och upp till 30% sänkta underhållskostnader. Systemet är konstruerat för att användas tillsammans med satellitpositionering och olika typer av radio.

Atlas 500 är utformat för högtrafikerade linjer och ökar fordonstätheten med upp till 25% för kunderna. Tågen kan ligga mycket nära varandra tack vare den exakta bromskarakteristiken. Tiden för uppehåll vid stationer kan också förkortas. Atlas 500 kombinerar ATO[1] och flytande blockfunktioner utan behov av extra utrustning – och ger därför inte höjda ägandekostnader. Dessutom använder Atlas 500 GPRS som möjliggör kommunikation med fler tåg i tättrafikerade områden.

”Tack vare Alstoms utbud av lösningar för ERTMS kan tågen nu enkelt köras mellan zoner med låg och hög trafiktäthet. På lågtrafikerade linjer erbjuder Atlas 400 lägsta möjliga drifts- och kapitalkostnader med bibehållen säkerhet. På högtrafikerade linjer tillhandahåller Atlas 500 hyttsignalering, tåglokalisering och tågskydd genom en enda radioutrustning”, säger Pascal Cléré, Senior Vice President, Transport Information Solutions, Alstom Transport.

Banedanmark – den statliga danska järnvägsoperatören har redan valt de här lösningarna för sitt järnvägsnät. Team från Alstom och Banedanmark arbetar tillsammans i Köpenhamn, och samarbetar med Alstoms anläggning i Charleroi i Belgien som redan har levererat liknande utrustning i Italien, Belgien och Nederländerna.

23 länder har redan valt Atlas-lösningen och 4 600 tåg är utrustade med tekniken.

[1] Automatisk tågmanövrering

Presskontakter
Ulrika Andersson, kommunikationsdirektör Alstom Skandinavien, tel. +46 (0)8 723 32 84
ulrika.andersson@alstom.com

Virginie Hourdin/Claire Biau (Alstom Transport huvudkontor) – tel. +33 1 41 49 21 36 / 39 95
virginie.hourdin-bremond@chq.alstom.com; claire.biau@alstom.com

Justine Rohée (Alstom Transport huvudkontor) – tel. +33 1 57 06 18 81
justine.rohee@transport.alstom.com

Webbplats www.alstom.com

Om Alstom Transport

Alstom Transport arbetar för hållbara transporter. Företaget utvecklar och marknadsför det mest kompletta sortimentet av system, utrustning och tjänster inom järnvägssektorn. Alstom Transport hanterar fullständiga transportsystem, inklusive tåg, signalutrustning, underhåll, modernisering och infrastruktur, och kan därför erbjuda integrerade lösningar. Alstom Transports försäljning uppgick till 5,9 miljarder euro under räkenskapsåret 2013/14. Alstom Transport har cirka 28 300 anställda i över 60 länder.

Taggar:

Citat

Tack vare Alstoms utbud av lösningar för ERTMS kan tågen nu enkelt köras mellan zoner med låg och hög trafiktäthet. På lågtrafikerade linjer erbjuder Atlas 400 lägsta möjliga drifts- och kapitalkostnader med bibehållen säkerhet. På högtrafikerade linjer tillhandahåller Atlas 500 hyttsignalering, tåglokalisering och tågskydd genom en enda radioutrustning.