Alstom lanserar HealthHub, ett innovativt verktyg för förutsägbart underhåll

Alstom lanserar HealthHub, ett nytt verktyg för förutsägbart underhåll som kan övervaka tillståndet hos tåg, infrastruktur och signalsystem med hjälp av avancerad dataanalys för att förutsäga återstående livslängd. HealthHub har presenterats vid InnoTrans, världens största järnvägsmässa som äger rum i Berlin 23–26 september. Det är en nyskapande metodik utformad för övergången från det traditionella sträckbaserade underhållet till tillståndsbaserat förutsägbart underhåll. På så sätt sänks operatörens livscykelkostnad.

HealthHub stöds av olika avancerade lösningar för datainsamling, t.ex. TrainScanner, en automatiserad diagnostikportal som kan mäta tillståndet för tre viktiga förbrukningsdetaljer hos ett tåg när det rör sig genom portalen: hjul, bromsbelägg och strömavtagarnas kolskenor. Det gör att det går att spara upp till 15% av materialkostnaden genom att de byts bara när det verkligen behövs. För infrastrukturen möjliggör TrackTracer liknande övervakning av spåren och kontaktledningarna.

”HealthHub stärker införandet av metodiken med 'depåstopp' genom att man förutsäger underhållsåtgärderna. Allt är förberett när tåget kommer in så att underhållspersonalen kan utföra åtgärderna snabbt och utan spill. Det har utformats speciellt så att det ger rekommendationer om att de åtgärder som faktiskt behövs precis när så krävs ska utföras. Det finns flera fördelar för våra kunder: de optimerar storleken på sin flotta tack vare tågens högre tillgänglighet, tiden i depå minskar och den totala livscykelkostnaden sänks”, säger Laurent Fromont, chef för tjänster vid Alstom Transport.

Alstom har redan stor erfarenhet av att använda fjärrbaserad tillståndsövervakning hos tåg för att optimera driften och underhållet, och fler än 25 järnvägsflottor har utrustats sedan 2006. Den första verkliga tillämpningen av förutsägbart underhåll, HealthHub med TrainScanner, genomgår ett antal tester och kommer att finnas i drift i slutet av 2014. Den första versionen av HealthHub kommer att uppgraderas i en nära framtid med nya verktyg för dataanalys.

Presskontakter
Ulrika Andersson, kommunikationsdirektör Alstom Skandinavien, tel. +46 (0)8 723 32 84
ulrika.andersson@alstom.com

Virginie Hourdin/Claire Biau (Alstom Transport huvudkontor) – tel. +33 1 41 49 21 36 / 39 95
virginie.hourdin-bremond@chq.alstom.com; claire.biau@alstom.com

Justine Rohée (Alstom Transport huvudkontor) – tel. +33 1 57 06 18 81
justine.rohee@transport.alstom.com

Webbplats www.alstom.com

Om Alstom Transport

Alstom Transport arbetar för hållbara transporter. Företaget utvecklar och marknadsför det mest kompletta sortimentet av system, utrustning och tjänster inom järnvägssektorn. Alstom Transport hanterar fullständiga transportsystem, inklusive tåg, signalutrustning, underhåll, modernisering och infrastruktur, och kan därför erbjuda integrerade lösningar. Alstom Transports försäljning uppgick till 5,9 miljarder euro under räkenskapsåret 2013/14. Alstom Transport har cirka 28 300 anställda i över 60 länder.

Taggar:

Citat