Alstom lanserar senaste utvecklingen av sin Citadis-spårvagn: Citadis X05

Alstom lanserar den senaste utvecklingen av sitt Citadis-utbud vid InnoTrans, världens största järnvägsmässa som äger rum i Berlin 23–26 september. Alstoms spårvagn Citadis har uppgraderats för att ge ytterligare konfigurationer, kapacitet, flexibilitet, hastighet och förbättrad passagerarupplevelse.

”Alstoms spårvagn Citadis har varit en central del i många stadsförnyelseprojekt sedan 1997. Citadis X05 bygger på beprövade meriter under 17 års tid, med mer än 1 800 sålda Citadis över hela världen. Under studierna för vidareutvecklingen av Citadis tog vi till oss Alstoms policy för produktförbättringar samt de erfarenheter vi fått från kunderna”, säger Bernard Dailly, Vice-President Light rail vehicles.

Citadis X05 innehåller ny teknik, t.ex. permanentmagnetmotorer som sänker energianvändningen. Enklare underhåll och införande av delsystem sänker också livscykelkostnaderna. Citadis X05 blir snabbare och kan köras i cirka 80 km/h vilket ger operatörerna möjlighet att ha längre avstånd mellan hållplatserna i städernas ytterområden. Två lösningar utan kontaktledning kommer att erbjudas: utöver den beprövade tekniken APS  erbjuder Alstom nu helt självförsörjande system ombord.

Citadis X05 ger flexiblare val för kunderna än någonsin tidigare, framför allt tack vare det stora utbudet av olika längder (24 till 44 m) och nya utformningsalternativ. Städerna kan fortfarande utforma sin egen utsida och nos på spårvagnarna och kan nu också välja mellan olika ut- och invändiga LED-belysningssystem. En konfigureringsapp för iPad har utvecklats för att ge Alstoms försäljningsteam möjlighet att visa kunderna de olika alternativ som erbjuds.

Passagerarupplevelsen har stått i centrum under produktutvecklingen. Alstom erbjuder nu dubbeldörrar längs hela fordonet, en bredare mittgång som ger bättre tillgänglighet och fler sittplatser med bibehållen kapacitet.  Den del av spårvagnens yta som täcks av glas har ökat med 12% tack vare "balkongkonceptet[1]" i upphängda moduler som gör att passagerarna kan njuta av resan genom staden.

Citadis X05 är fortfarande miljövänlig och uppfyller REACH[2]. Alla färger är vattenbaserade och den använder 10 gånger mindre energi än en bil[3]. Dessutom gör de nya motorerna att de elektriska bromsarna blir kraftfullare.

I dagsläget har fler än 45 städer i 14 länder över hela världen valt en spårvägslösning med Citadis från Alstom, över 1 800 fordon har sålts och mer än 1 500 är i kommersiell drift. Citadis från Alstom har transporterat 5,4 miljarder passagerare världen över.

[1] Balkongkoncept: fönstret i den upphängda vagnen går nästan hela vägen ner till golvet vilket gör att passagerarna får en känsla av att promenera genom staden

[2] Europas strängare bestämmelse om farliga ämnen

[3] kWh per sittande passagerare

Presskontakter

Ulrika Andersson, kommunikationsdirektör Alstom Skandinavien, tel. +46 (0)8 723 32 84
ulrika.andersson@alstom.com

Virginie Hourdin/Claire Biau (Alstom Transport huvudkontor) – tel. +33 1 41 49 21 36 / 39 95
virginie.hourdin-bremond@chq.alstom.com; claire.biau@alstom.com

Justine Rohée (Alstom Transport huvudkontor) – tel. +33 1 57 06 18 81
justine.rohee@transport.alstom.com

Webbplats www.alstom.com

Om Alstom Transport

Alstom Transport arbetar för hållbara transporter. Företaget utvecklar och marknadsför det mest kompletta sortimentet av system, utrustning och tjänster inom järnvägssektorn. Alstom Transport hanterar fullständiga transportsystem, inklusive tåg, signalutrustning, underhåll, modernisering och infrastruktur, och kan därför erbjuda integrerade lösningar. Alstom Transports försäljning uppgick till 5,9 miljarder euro under räkenskapsåret 2013/14. Alstom Transport har cirka 28 300 anställda i över 60 länder.

Taggar:

Citat

Alstoms spårvagn Citadis har varit en central del i många stadsförnyelseprojekt sedan 1997. Citadis X05 bygger på beprövade meriter under 17 års tid, med mer än 1 800 sålda Citadis över hela världen. Under studierna för vidareutvecklingen av Citadis tog vi till oss Alstoms policy för produktförbättringar samt de erfarenheter vi fått från kunderna.
Bernard Dailly, Vice-President Light rail vehicles