Alstom levererar 9st ECO 122 till Vartinoja vindkraftpark i Finland

Alstom har tecknat ett nytt avtal med Vartinoja 1 Ky om att leverera vindkraftpark[1] som ska förläggas i Siikajoki, norra Finland. Totala värdet av leveransen är 35 miljoner euro[2] och omfattar konstruktion, tillverkning, leverans och driftsättning av 9st ECO 122 vindkraftverk av 2,7 MW modell, anpassade för medelstora och små vindkraftsparker. Tillsammans kommer de att generera en maximal kapacitet på 24 MW. I kontraktet ingår även 12 års drift och underhållstjänster.

Vindkraftverken för Vartinoja kommer att utrustas med Cold Climate Version för att anpassas till finska vinterförhållanden. Navhöjden är 119 meter (betongfundament och ståltorn). Konstruktionen för hybrodtorn har utvecklats av det finska bolaget Keski-Suomen Betonirakenne Oy med Alstoms stöd för integration.

Anläggningsarbetet vid Vartinoja startade under våren 2014 och konstruktion av vindkraftverken, som kommer att levereras från Alstoms tillverkningsverkstäder i Spanien, startar under våren 2015. Vindkraftparken beräknas vara i drift under hösten 2015.

Underhållstjänster och åtgärder (O & M) för Vartinoja kommer att utföras av finska Alstom. Alstom Finland driver redan underhåll av Muukko 21 MW vindkraftpark med 7 ECO110 vindkraftverk som levererades av Alstom och är drift sedan sommaren 2013.

I Muukko vindkraftpark genomför Alstom, TuuliMuukko, TuuliSaimaa och Villmanstrands tekniska universitet (LUT) också ett exklusivt avtal om forskning och utvecklingsarbete för att fördjupa förståelsen för hur vindkraftverk svarar i nordiska vinterförhållanden. Syftet är att ytterligare förbättra turbindrift, produktion och tillförlitlighet. Forskningen kommer också att studera tillämpningen av avancerade issensorer.

"Alstom är glada att kunna bidra till CO2-fri energiproduktion i Finland genom att leverera vindkraftverken för Vartinoja vindkraftpark, säger Markus Alholm, vd påAlstom, Finland Oy. Med detta projekt stärker vi vår position att vara en stark lokal aktör inom vindkraft. Det samarbetsavtal inom forskning och utveckling med LUT och TuuliSaimaa att utveckla teknik för vindkraftverk i kalla klimatförhållanden pågår, och med våra lokala ingenjörspartners har vi möjlighet att bygga vidare på ett övertygande erbjudande för den nordiska marknaden."

Juha Tuominen, VD på Vartinoja 1 Ky säger: "Vi är glada för fortsatt samarbete med Alstom. Alstom valdes som turbinleverantör för Vartinoja vindkraftpark med anledning av de goda erfarenheter vi har från TuuliMuukko vindkraftverk samt för de tekniska egenskaperna hos den valda turbintypen."

[1] Ägs av LähiTapiola och TuuliSaimaa.

[2]  Kontraktet kommer att bokas under andra kvartalet av räkenskapsåret 2014/2015.

Presskontakter
Ulrika Andersson, Kommunikationsdirektör Alstom Skandinavien, tel. +46 (0)8 723 32 84
ulrika.andersson@alstom.com

Sari Luhanka (Alstom Finland och Baltikum), tel +358 50 3860 353
sari.luhanka@alstom.com

Cécile Dodat (Alstom Renewable Power) - Tel +33 1 41 49 79 42
cecile.dodat@alstom.com

Alstom är en av de världsledande aktörerna inom elkraftgenerering, kraftöverföring och järnvägsinfrastruktur och sätter standarden för innovativ och miljövänlig teknik. Alstom tillverkar världens snabbaste tåg och har levererat världens mest avancerade, helautomatiska tunnelbanesystem. Alstom erbjuder nyckelfärdiga integrerade kraftverkslösningar och tillhörande tjänster för flera olika energikällor, inklusive vattenkraft, kärnkraft, gas, kol och vind, samt ett brett utbud av lösningar för kraftöverföring, med fokus på smarta elnät. Koncernen har 93 000 anställda i cirka 100 länder. Under det delade räkenskapsåret 2013/14 hade koncernen en omsättning på ca 20 miljarder euro och bokningen av nya order uppgick till nästan 21,5 miljarder euro.

Vi erbjuder innovativa och miljösmarta produkter, system och servicelösningar till Järnvägs- och Energimarknaden. Varje dag reser miljontals människor med tåg som vi tillverkat och var fjärde glödlampa världen över får sin lyskraft från teknologi som levererats av oss.  I svenska Alstom är vi ca 1000 medarbetare och de flesta av oss arbetar på någon av våra huvudorter; Stockholm, Norrköping, Västerås och Växjö. Innovation, Kvalitet, Säkerhet och Miljö är nyckelord som präglar verksamheten. I Sverige kommer 75% av elkraften från anläggningar med våra kärnkomponenter och nästan 300 tåg med Alstomurspung trafikerar det svenska järnvägsnätet. Läs mer på www.alstom.com/se

Taggar:

Citat