Alstom och NTL lanserar Aptis, en ny 100 procent elektrisk transportupplevelse

Idag presenterar Alstom och NTL Aptis i Frankrike : en ny innovativ mobilitetslösning. Städer söker smartare, effektivare och mer sammanhängande transportmedel och Aptis har redan väckt intresse hos kunder i Europa. I Frankrike har STIF (Syndicat des Transport d’Ile de France) beslutat att inleda två testkörningar, varav en är med operatören RATP. Aptis kommer att testköras i Paris och i Ile-de-France under andra halvan av 2017.

Aptis unika och innovativa design är baserad på en spårvagn, har lågt golv, god tillgänglighet och 360 graders utsikt. Två eller tre stora dubbeldörrar gör det lätt för passagerarna att gå på och av och det blir också smidigt för rullstolar och barnvagnar.

Aptis är lätt att underhålla och har den längsta livslängden i sin kategori, vilket operatörerna kommer att uppskatta. Med fyra styrbara hjul, kontra två, för en buss, upptar Aptis 25 procent mindre yta i kurvor, vilket ger en perfekt integration i staden. De fyra hjulen minimerar utrymmet som krävs för att parkera vid busshållplatser samtidigt som det ger bättre tillgängligt utrymme för andra fordon.

Alstom och NTL kommer inte bara att leverera fordonet, utan också ett helt system. Det omfattar dimensionering, laddningsalternativ, väginfrastruktur, leasing och garantialternativ, samt se till att städerna smidigt och kostnadseffektivt kan integrera elektrisk mobilitet i sina transportnät. Med ett mindre underhåll, lägre driftskostnader och en längre livslängd jämfört med bussar, har Aptis en total ägandekostnad som motsvarar dagens dieselbussar.

- Aptis kompletterar vårt erbjudande inom elektrisk mobilitet och vi kan nu erbjuda ett komplett utbud av urbana lösningar till städerna. Det var en verklig utmaning att skapa detta innovativa koncept, men det har varit möjligt tack vare NTL:s kunskap om fordon på däck och Alstoms expertis inom eldrift och systemintegration. Vi är mycket stolta över att presentera den här nya miljövänliga lösningen som kommer att revolutionera kollektivtrafiken, säger Henri Poupart-Lafarge, Alstoms styrelseordförande och VD.

Aptis kan laddas under natten i depån eller snabbt vid varje sluthållplats under dagen. Snabbladdning görs antingen via inverterad strömavtagare eller via SRS, Alstoms markladdningssystem.

Aptis-prototyperna tillverkas i NTL:s fabrik i Duppigheim, Alsace, Frankrike och viktiga komponenter tillverkas vid fem av Alstoms sajter i Frankrike: Saint-Ouen för integrerad projektledning och systemutveckling, Tarbes för dragning, Ornans för motorerna, Vitrolles för SRS och Villeurbanne för elektroniska komponenter.

Mer information och bilder finns här .

Presskontakt :
Maria Parent
Kommunikationschef Alstom Norden
maria.parent@alstom.com
mobil: 076-807 65 50

Som leverantör av hållbara mobilitetslösningar, utvecklar och marknadsför Alstom system, utrustning och service inom järnvägssektorn. Alstom erbjuder det bredaste utbudet av lösningar på marknaden - från höghastighetståg till tunnelbanor och spårvagnar – anpassade tjänster (underhåll, modernisering, etc.) samt infrastruktur och signallösningar. Alstom är världsledande inom integrerade järnvägssystem. Alstom omsatte 6,9 miljarder euro och bokförde order för 10,6 miljarder euro under räkenskapsåret 2015/16. Alstom har sitt huvudkontor i Frankrike, finns i över 60 länder och har cirka 31 000 medarbetare. I Sverige är vi cirka 250 medarbetare och har vårt huvudkontor i Stockholm. www.alstom.com   www.alstom.com/nordics

Alstom är en av de världsledande aktörerna inom elkraftgenerering, kraftöverföring och järnvägsinfrastruktur och sätter standarden för innovativ och miljövänlig teknik. Alstom tillverkar världens snabbaste tåg och har levererat världens mest avancerade, helautomatiska tunnelbanesystem. Alstom erbjuder nyckelfärdiga integrerade kraftverkslösningar och tillhörande tjänster för flera olika energikällor, inklusive vattenkraft, kärnkraft, gas, kol och vind, samt ett brett utbud av lösningar för kraftöverföring, med fokus på smarta elnät. Koncernen har 93 000 anställda i cirka 100 länder. Under det delade räkenskapsåret 2013/14 hade koncernen en omsättning på ca 20 miljarder euro och bokningen av nya order uppgick till nästan 21,5 miljarder euro. Alstom is a global leader in the world of power generation, power transmission and rail infrastructure and sets the benchmark for innovative and environmentally friendly technologies. Alstom builds the fastest train and the highest capacity automated metro in the world, provides turnkey integrated power plant solutions and associated services for a wide variety of energy sources, including hydro, nuclear, gas, coal and wind, and it offers a wide range of solutions for power transmission, with a focus on smart grids. The Group employs 93,000 people in around 100 countries. It had sales of over €20 billion and booked €21.5 billion in orders in 2013/14. www.alstom.com