Alstom visar upp första Citadis Compact-spårvagnen

Alstom visade idag upp den första Citadis Compact-spårvagnen på sin produktionsanläggning i La Rochelle, Frankrike. Staden Aubagne i regionen Etoile är först med att ha valt Citadis Compact i samband med lanseringen av sitt spårvagnsnät. I avtalet som undertecknades i oktober 2011, ingick åtta spårvagnar med option på ytterligare 5 till 10 stycken.

Den färgsprakande designen på Citadis Compact för Aubagne har utformats av konstnären Hervé Di Rosa i samarbete med Alstoms Design & Styling-avdelning. Spårvagnen genomgår för närvarande statiska och dynamiska tester på Alstom-fabriken i La Rochelle. De sju andra spårvagnarna är under produktion och de första leveranserna kommer att ske i början av 2014.

Läs hela pressmeddelandet på engelska här.