Ministerbesök ombord på Norrtåg

Tågen genomgår under februari hårda vintertester för att säkerställa att de klarar Norrlands tuffa vinterklimat.

– Det var roligt att få visa en så intresserad minister vårt tåg som nu testas i tuffa förhållanden med mycket snö och kyla uppe i Norrland, säger Maria Höglander, VD på Norrtåg AB. Vi vill att denna stora satsning ska bli så bra som möjligt och för att säkra upp detta görs dessa tester norr om Kiruna där klimatet är som tuffast just nu, fortsätter Maria Höglander.

Infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd fanns på plats i Luleå i 30 graders kyla för att se det nya tåget och höra om Norrtågs planer för den kommande trafiken.

– Vintertestet är en viktig del av processen och ministern ställde många initierade frågor gällande tågtillverkning och samspel mellan infrastruktur och fordon Vi ser fram emot trafikstart, att få leverera tågen som just nu byggs i vår fabrik i Salzgitter, Tyskland, säger VD på Alstom Transport Norden, Lars Kleppe.

När Norrtåg i samarbete med operatören SJ/ DB Bahn startar upp tågtrafiken kommer det att ske med 12 nya regionala tåg tillverkade av Alstom Transport. Tågen har extra hög komfort med bland annat extra bekväma stolar med tanke på de långa avstånden i Norrland.Trafiken startar hösten 2011.

För ytterligare information kontakta:

Olle Tiderman Trafikchef Norrtåg AB Olle.tiderman@norrtag.se Tel: 070- 345 09 72

Anna Lihr Kommunikationsdirektör Alstom Anna.lihr@transport.alstom.com Tel: 0708-93 33 52

Luleå 2011-02-15

Norrtåg AB Telefon: Fax: E-post: Webb: Organisationsnr: Box 134 921 23 Lycksele 0950-103 30 0950-141 34 info@norrtag.se www.norrtag.se 556758-3496