Pendolino höghastighetståg i Polen certifierade för upp till 250 km/tim

Det polska kontoret för järnvägstransport, ansvariga för tillsyn av järnvägssektorns säkerhet i Polen, certifierade den 11 september Pendolino tåg för upp till 250 km/tim. Det har också bekräftats att Pendolino är kompatibel med det polska signalsystem och europeisk ERTMS nivå 1. Överensstämmelsen med ERTMS nivå 2 kommer att bli föremål för ytterligare en certifieringsprocess. Milstolpen för detta sattes efter att Pendolino tåg nådde höghastighetsrekord på 293 km/tim i Polen.

Läs hela pressmeddelandet på engelska här

För mer information kontakta:

Ulrika Andersson, kommunikationsdirektör på Alstom
Telefon +46 (0)8 723 32 84, ulrika.andersson@alstom.com

Alstom är en av de världsledande aktörerna inom elkraftgenerering, kraftöverföring och järnvägsinfrastruktur och sätter standarden för innovativ och miljövänlig teknik. Alstom tillverkar världens snabbaste tåg och har levererat världens mest avancerade, helautomatiska tunnelbanesystem. Alstom erbjuder nyckelfärdiga integrerade kraftverkslösningar och tillhörande tjänster för flera olika energikällor, inklusive vattenkraft, kärnkraft, gas, kol och vind, samt ett brett utbud av lösningar för kraftöverföring, med fokus på smarta elnät. Koncernen har 93 000 anställda i cirka 100 länder. Under det delade räkenskapsåret 2013/14 hade koncernen en omsättning på ca 20 miljarder euro och bokningen av nya order uppgick till nästan 21,5 miljarder euro.

Vi erbjuder innovativa och miljösmarta produkter, system och servicelösningar till Järnvägs- och Energimarknaden. Varje dag reser miljontals människor med tåg som vi tillverkat och var fjärde glödlampa världen över får sin lyskraft från teknologi som levererats av oss.  I svenska Alstom är vi ca 1000 medarbetare och de flesta av oss arbetar på någon av våra huvudorter; Stockholm, Norrköping, Västerås och Växjö. Innovation, Kvalitet, Säkerhet och Miljö är nyckelord som präglar verksamheten. I Sverige kommer 75% av elkraften från anläggningar med våra kärnkomponenter och nästan 300 tåg med Alstomurspung trafikerar det svenska järnvägsnätet. Läs mer på www.alstom.com/se

Taggar: