Svenska Kraftnät väljer Alstom för HVDC-kontrakt värt cirka 2,2 miljarder kronor

Alstom Grid har tilldelats ett kontrakt värt cirka 2,2 miljarder kronor av Svenska Kraftnät för projektet SydVästlänken. Projektet omfattar högspänd likströmsöverföring (HVDC) mellan Barkeryd i mellersta Sverige och Hurva i södra Sverige.

Leveransen baseras på Alstom Grids HVDC MaxSine™ Converter Voltage Source (VSC) teknik och omfattar HVDC-strömriktarstationer i överföringens båda ändar samt kontrollutrustning, transformatorer, ställverksutrustning, mark-och byggarbeten, konstruktion och projektledning. Projektet ska vara avslutat i slutet av 2014.

Projektet kommer att genomföras av Alstoms enheter i Västerås (lokala aktiviteter), i Stafford, Storbritannien (HVDC Centre of Excellence) och i Paris, Frankrike (övergripande projektledning och teknik). Projektet drar därmed nytta av den unika samlade kompetens inom HVDC-teknik som Alstom har.

"Vi är stolta över att ha vunnit detta nya HVDC VSC-projekt som utgör ett viktigt steg i våra långsiktiga ambitioner. Svenska Kraftnät tillhör de mest avancerade användarna i världen inom HVDC. Beställningen förstärker vår position som betydande leverantör inom HVDC och stöder vår strävan att erbjuda helhetslösningar till våra kunder baserade på den senaste tekniken", säger Fredrik Owman, VD Alstom Grid.

Alstom Grid har levererat HVDC-lösningar i 50 år och är en av pionjärerna inom denna typ av kraftöverföring. Koncernens teknologi har använts för HVDC-system i hela världen, från Ningdong-Shandong, den 660 kV HVDC-anläggning i Kina med högst effekt, till Rio Madeira i Brasilien, världens längsta HVDC-länk.

Alstom är världsledande inom kraftgenerering, kraftöverföring och järnvägsinfrastruktur och sätter standarden för innovativa och miljövänliga teknologier. Vi bygger de snabbaste tågen och de helautomatiska tunnelbanorna med mest kapacitet i världen, vi erbjuder nyckelfärdiga integrerade lösningar för kraftverk med tillhörande tjänster för en mängd olika energikällor såsom vattenkraft, kärnkraft, gas, kol och vind samt erbjuder ett brett utbud av lösningar för kraftöverföring med fokus på smarta elnät. Koncernen sysselsätter ca 100 000 människor i 100 länder och omsatte 20,9 miljarder Euro 2010/11.

Alstom Grid har över 100 års erfarenhet av elnät. Vare sig det rör sig om kraftbolag, elintensiva industrier eller handel med energi, ger Alstom Grid kraft åt sina kunders projekt. Alstom Grid rankas bland topp 3 i krafttransmissionssektorn med en årlig omsättning på mer än 4 miljarder Euro. Vi har 20000 anställda och har produktion och teknisk utveckling i över 90 länder över hela världen. I centrum av utvecklingen av Smart Grid erbjuder Alstom Grid produkter, tjänster och integrerade energihanteringssystem över hela energiöverföringskedjan, från kraftgenerering, via transmission och distribution vidare till stora slutanvändare.

Om Svenska Kraftnät

Svenska Kraftnät är ett statligt affärsverk med många olika verksamhetsområden. En viktig uppgift för Svenska Kraftnät är att transportera el på det så kallade stamnätet för el, elens motorvägar. Elen transporteras från de stora kraftverken till de regionala elnäten.

Press kontakt

Anna Lihr (Alstom Sverige) – Tel +46 708933352 - anna.lihr@transport.alstom.com